Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    betyget i Nk2 kommer räknas in, tillsammans med de övriga betygen i ditt examensbevis - detta pga du utan nk2 är Obehörig till den utbildningen som du vill söka till.
    Skillnaden mellan att du får A respektive E i betyg i Nk2 skulle bli "plus-minus" 0.4.
    Om du senare söker till utbilnding där nk2 ej krävs, kommer det, just vid ansökan till den utb., inte räknas in (nk2 betyget kommer räknas in endast när du söker utbildning som just specifikt, för särskild behörighet, kräver den kursen).
    Vänligen
    Julia

    • :

      okej.

      Utbildningen jag ska söka till kräver också matematik 3c. Om jag läser matematik 3c och får E, är det bättre än om jag läser matematik 4 och får E? Eller är det mer värt att läsa matte 4 för att få meritpoäng?

    • Julia : Matematik 4 kommer ge dig + 0.5 i merit (om du inte redan har max i merit, som är 2,5). Om du har förmåga att få E i matte 4, borde du kunna få högre betyg t.ex C eller i alla fall D i matte 3c (därför att matte 4 är svårare än matte 3c). Skillnad mellan A och E i en 100p.kurs är plus.minus 0.4 men matte 4 kommer ge dig plus 0.5 vilket gör det fördelaktigare för dig att få E i matte 4 (jämfört med A i matte 3c).