Marina

    Hej :) intreserad av  kriminologi och nu som vissa vet så har kriminologi utbildningen bestått fristående kurser så man läser lite hur som helst. Men nu har man fixat ett kandidatprogram (180hp) vilket är jätte bra, vet tyvärr inte vad antagningen ligger på då den är helt ny. Okej ska komma till min fråga nu haha. Som alla vet ifall meriten ej räcker till antagningen så kan man tex läsa på konvux för att höja betygen (vilket ja inte behöver) men också läsa kurser tex 3 st 15 hp kurser. Min fråga är: om det skulle va så att man inte kommer in, brukar det vara vanligt med att läsa 90 hp för att komma in? Räcker det? Och dessa kurser man läser, räknas de in i utbildningen? Då man väljer egna kurser/inriktingar i utbildningen ju? Så man förlorar ingen tid. Hoppas ni fortstog och ber om ursäkt för så lång text. Så om man läser kurser för man inte kommit in, räknas de ändå in i utbildningen?

    • Tim : Är inte säker på att jag förstår helt rätt vad du vill få svar på? Om du undrar ang. läsa kurser som inte ingår i programmet och att det skulle ge företräde till att komma in på programmet, så är svar Nej. Högskolestudier ger inte företräde till utbildningar på grundnivå, alltså utb., som inte för beörighet kräver studier på högskolenivå. Man kan läsa många fristående kurser och nöja sig med det, uppge det i CV, men för arbetsgivare är det mycket lättare att överblicka om det är kandidatexamen som man fick ut. Kraven för kandidatexamen varierar något mellan olika lärosäten - därför tar man det med studievägledare på just den aktuella institutionen. För konkurrens till utb. på grundnivå, gör högskoleprovet flera ggr eller sök möjlighet att höja meritvärde (du skriver att du inte behöver höja meritvärde, gissar i så fall på att du har högsta möjliga, alltså 22.5). Inte ens högsta meritvärde kan garantera komma in på alla utbildningar, dock. om antal sökande med 22.5 i meritvärde är fler än utb.platser, kan det bli utlottning.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Marina!
    om man är antagen till högskoleprogrammet och har sedan innan godkända högskolepoäng, ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om man kan hoppa över vissa delar av programmet.
    ***
    Om platser på programmet befrias pga t.ex avhopp, kan man öppna för antagning till "senare del av programmet" och då är det en fördel om du har med godkända resultat läst alla de kurser som ingår i tidigare del av programmet.
    Till varje enstaka kurs söker du på egen hand och det finns ingen garanti på att komma in. Platsgaranti har man om man är antagen till ett program.

    Det går att läsa endast genom enstaka kurser och få ut kandidatexamen efter att man uppfyllt de kraven som just det aktuella lärosäte ställer. De generella kraven för kandidatexamen är: 180 hp, av dem minst 90 hp i "huvudämnet" + kandidatkursen inom rätt ämne. Av de resterande poängen kan olika lärosäten ställa olika krav. Det är inte ovanligt med en valfri termin, 30 hp - alltså att vilka som helst högskolekurser  á 30 hp får ingå, men det måste du på förhand kontrollera med studievägledare på den institutionen där du vill få ut kandidatexamen.