Linnea
    Hej!
    Jag går sista året på samhällsprogrammet. Jag läser utökat: Ma3b. Min fråga är om det kommer räknas in i mitt snitt om jag t. ex söker till ett program som inte kräver det. Man får ju meritpoäng för den kursen om den inte krävs, men jag har redan full merit genom Moderna språk samt Eng7. Kommer matten räknas med då eller inte i snittet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Antagning.se som administrerar antagning till högskola/universitet i Sverige bör räkna så att det är till gagn för den sökande - dvs i detta fallet som du beskriver så bör de högsta betygen i de kurser som ger dig Meritpoäng räknas in i ditt jämförelsetal.
    Exempelvis:
    - om du får A betyg i Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 men "bara" B betyg i Matte 3, så räknas inte betyg i Matte B in i ditt jämförelsetal.
    Även Matte 2 ger 0.5 Meritpoäng i fall du söker en högskoleutbildning som inte har särskilda krav på matte. Har du lägre betyg i matte 2 än i moderna språk 3, räknas betyget i moderna språk 3 i ditt jämförelsetal, men om du har högre betyg i matte 2 än i moderna språk3, då räknas betyget i Matte 2 in i ditt jämförelsetal.

    Det är så Antagning.se svarar i telefon, när man ställer den frågan. Då får vi lita på att de räknar rätt men du kan givetvis kontrollräkna och kontakta Antagning.se i fall de skulle missa ngt.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare