Danne
    Hej! Jag ska söka in i Högskoleingenjör inr. Datateknik. Där är Ma3 obligatorisk. Jag har läst upp till Ma4. Vilket gör att Ma4 blir en merit när jag söker in på programmet eftersom Ma4 inte är obligatorisk. Jag planerar på att läsa Ma5 nu på komvux, kommer Ma5 meriten (1 meritpoäng) att räknas tillsamans med Ma4 meriten?

    Min vän sa att Ma4 räknas men inte Ma5. Om jag varit otydlig så säg till, Tack. Mvh
    • Anna : Jag vill komplettera svar som du fick från SYV Mikael. Läs mitt svar nedan!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel,
    jag tror jag förstod din fråga och svar är: troligtvis JA.
    Se reglerna på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och om Matte 3 krävs för behörighet, ger Matte 4 en halv Meritpoäng och Matte 5 - en poäng och du uppnår max antal Meritpoäng för Matematik /1,5p/.
    En liten frågetecken är, dock, om du har Meritpoäng för ANDRA KURSER /Engelksa 7 och Moderna språk/?

    För att - max antal Meritpoäng som man kan få är 2.5.
    Engelska 7 ger 1.0.
    Matematik & Moderna språk kan ge max 1.5 vardera.

    Jag vet ej om du får Meritpoäng för Engelska och Moderna språk. Säg att du får 1.0 för Eng 7 och 1.0 för Moderna språk /steg 3 och 4/ - och uppnår genom Engelska och Moderna språk 2.0 Meritpoäng. I så fall finns bara möjlighet för dig att tillgodoräkna dig 0.5 Meritpoäng - och detta oavsett hur många Mattekurser du läser.

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. I annat fall får du återkomma.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack så oerhört mycket för din hjälp! Ja, jag har inte läst moderna språk alls. Så jag har Eng 7 (1.0 meritp) och planerar då på att läsa Ma5 (1 meritpoäng) vilket ger 2.0 och eftersom Ma4 ger (0.5 meritp) så borde allting funka och uppnå 2.5 meritp.
    • Mikael : Ja, du har en genomtänkt planering, som borde funka & ge dig max Meritpoäng! Betyg E räcker för att få Meritpoäng men ännu bättre med högre betyg, som även höjer ditt Jämförelsetal. Bästa hälsningar & lycka till! Mikael SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel,
    jag vill försöka förklara varför Matte 5 kurs inte räknades med för din kompis. Jag känner inte till hans /hennes/ situation men det kan mycket väl vara så att Matte 5 inte räknades med i Meritpoäng, vilket kan bero på:
    -om hen uppnådde max (2.5 Meritpoäng) genom Engelska, Moderna språk och lägre kurser i Matematik;
    -om hen uppnådde max Meritpoäng INOM MATEMATIK, som är 1,5 Meritpoäng - genom lägre kurser i Matematik.
    OBS! Meritpoäng gäller enbart vid ansökan till svenska högskoleutbildningar. Meritpoäng gäller, alltså, inte när man söker en annan typ av utbildning, t.ex. Yrkeshögskoleutbildningar /se utbud på www.yhguiden.se/ eller om man söker utbildning utomlands. Även bland svenska högskoleutbildningar kan undantag finnas, t.ex. Handelshögskola i Stockholm erkänner inte Meritpoäng.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV