Hej!

    Hej! Jag har sökt till juristprogrmmet, och just nu läser jag matte 3b, engelska 7, och spanska 3 (Jag går det tredjeåret på gymnasiet). Och just nu har jag spanska 3 som utökad kurs! Men jag tror att jag kommer att få bättre betyg i spanska 3 än i matte 3, så min fråga är, ska jag ändra det från spanska till matte? Alltså om jag istället väljer att ha matte 3 som utökad kurs, 1- kommer jag att få meritpoängen från matten och spanskan? 2-kommer det betyget jag får i det ämnet (alltså A eller B eller c) påverka mitt snittbetyg? 3- ska jag ha spanska eller matte som utökad kurs för att få bäst snittbetyg med tänke på att jag kommer att få bättre betyg i spanska? (Jag behöver få meriten från alla 3 ämnena för att kunna komma in i det programmet jag vill). För att det ska vara lättare att förstå : Kommer meritpoängen från en utökad kurs som inte krävs för ett visst program att räknas med? Kommer betyget från en utökad kurs att räknas med i snittbetyget (inte den 0,5 som t.ex. matte3 ger utan spelar det någon roll om man får E eller A? Hoppas att ni förstår vad jag menar! Tack så hemskt mycket!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du frågar: "Kommer meritpoängen från en utökad kurs som inte krävs för ett visst program att räknas med?
    Kommer betyget från en utökad kurs att räknas med i snittbetyget (inte den 0,5 som t.ex. matte3 ger utan spelar det någon roll om man får E eller A?"  -- Mitt svar: meritpoängen från en utökad kurs kommer att räknas in i ditt meritvärde och även betyget i den kursen räknas också in i ditt meritvärde genom att betyget räknas in i snittbetyget (som kallas för ett jämförelsetal). Det kommer därför inte spela ngn roll om du byter plats på de kurserna så att en annan kurs blir en U-kurs i ditt examensbevis för att båda betygen kommer räknas in i ditt jämförelsetal och bidrar därför till ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare