Hej Lukas, du måste fråga SYV på din skola /eller rektor, om du inte kan få fråga SYV/ om betyget i Modersmål kommer att finnas i ditt Slutbetyg från Grundskolan.
    Om betyget i Modersmål kommer att ingå i ditt SLUTBETYG från Grundskolan, då räknar man så här.
    Man tar ut och "lägger åt sidan" betyg i Moderna språk /som språkval/, om man har det betyget... Sedan av de resterande betygen väljer man 16 st. högsta betyg. De 16 högsta betyg räknas ihop + som 17-de betyget får man ha endast Moderna språk som lästes som Språkval.

    Det är alltså, för det första, Om ditt modersmålbetyg kommer infå i ditt Slutbetyg... Om inte - då kommer inte det att räknas.
    Om betyget i modersmål kommer att ingå i ditt slutbetyg, då beror svar på din fråga om ditt modersmålsbetyg är högre än ngt. annat betyg /om du alltså kommer att ha totalt fler än 16 betyg/ - och i så fall har du nytta av ditt betyg i modersmål; och i annat fall - inte.