Sara
    Hej!
    Jag har sammanlagt 2450p, jag tänker lägga psykologi 1 som utökad kurs i examen. Kommer det att räknas i mitt snitt betyg? Påverkar det mitt meritvärde? Jag vill inte att den ska räknas med. Jag tänker söka till Tandläkarprogram
    • Mikael : Läser du mot examensbevis på gymnasieskola eller på komvux?
    • : På komvux
    • Julia : Jag har svarat på din fråga. Jag gissade rätt: du läser på komvux! :) Jag ser att du är 24år, men vi har erfarenhet av att folk uppger ibland fel ålder när de ställer frågan, och vi kan därför inte bara ta för givet att åldern är rätt; och i vissa fall är det mycket viktigt att veta om du t.ex läser på gymnasiet eller på komvux, för att det är Olika regler (i alla fall i vissa områden) som gäller.
    • : Ja, jag förstår, Tack så mycket för era svar! :)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag antar att du tar ut examensbevis från Komvux, inte från ungdomsgymnasieskola. I så fall så ingår 2400poäng. Övriga kurser som inte ingår i examensbevisets 2400poäng, i vilka man har godkända betyg, räknas in i ditt jämförelsetal i två fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Kurser i ämnet Psykologi krävs inte för särskild behörighet och de ger inte heller meritpoäng, så därför kommer inte betyget i kursens betyg i Psykologi1 (eller en annan kurs i ämnet Psykologi) räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde. Vilket betyg du har i den kursen kommer inte påverka hur du kommer stå dig i konkurrensen om utbildningsplats på svenska högskole-Universitetsutbildningar.