A
    Hej! jag har nyss börjat första året på gymnasiet. Jag har tyvärr hamnade i samma klass som en Killen som är känt av många ungdomar för sina nazistiska åsikter. Denna kille har hotat mig på grund av mitt ursprung och tillhörighet. Han sa till exempel till andra ungdomar att avbryta kontakt med mig pga. min identitet. Då det finns bara EN klass av programmet i min skola bad jag rektorn att få bytta till ett annat program och klass (som jag står redan som reservplats nr 2 och 5) men han vägrar. Jag undrar vad har jag för rättigheter och vad har rektor för skyldighet. Kan jag kräva att kunna bytta klass och program ?
    • Mikael :

      Är det en kommunal eller en privat gymnasieskola du går på? Detta frågar jag för att lista ut vem som är "över rektorn" - om det är kommunal gymnasiechef eller om det är VD på ett privat utbildningsföretag? Kan det finnas möjlighet (och vilja hos dig) att byta från den skolan helt - till en annan skola eller vill du stanna på samma skola?

    • : Hej Mikael. Det handlar om en friskola som ägs av ett utbildningsföretag. Jag kan tänka mig stanna kvar i skolan men vill slippa konfrontera problemet i min egen klass varenda dag genom att få åtminstone en fysisk distans till killen även om det betyder ett bytte till ett annat program. Jag kommer träffa rektorn men han har redan skrivit till mig att ett programbyte inte på tal. Är det någonting jag kan göra?
    • Mikael : Läs min kommentar till Julias svar, nedan. Be rektor förklara VARFÖR hen inte kan ta in dig. Det är möjligt att du kan förstå och acceptera rektorns förklaring. Ring till skolverkets upplysningstjänst, te.08-52733200, deras tel.tid brukar börja kl.9.00 (på torsdagar tror jag de svarar i telefon kl.9-11 och sedan även kl.13-15). Det är möjligt att de på skolverket säger ngt till dig som hjälper dig att "övertala" rektorn. Jag är annars rätt säker på att det finns en bra anledning (kanske t o m flera anledningar) till varför rektorn inte kan ta in dig på ett nytt program.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag läste din fråga och Mikaels kommentar.
    Det är rätt vanligt att i vissa kurser läser man i grupper där elever kommer från olika klasser och inte sällan från olika program. På det sättet så kanske det är att föredra att du byter till en annan skola, det blir annars så att chansen är stor att du kommer läsa någon eller några kurser med samma person som du vill undvika ha med att göra. En enskild skola kan inte lägga upp schemat och göra gruppindelningar med hänsyn att den och den eleven inte ska läsa tillsammans i samma grupp, det kommer inte att funka, är jag rädd.
    Försök hitta ledig plats på en annan skola, är mitt råd.
    Ring annars till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200. Skolverket har möjlighet att svara på skoljuridiska frågor, om vad dina rättigheter i detta fallet är. SYV är annars inte jurist. Och din fråga är inte särskild vanlig, så vi har inte tidigare fått just exakt samma fråga.
    FRåGA SYV kan inte påverka din rektor ang. vad hen beslutar.
    För din egen skull så tycker jag du bör försöka byta till en annan skola.
    vänligen
    Julia

    • : Tack för ditt svar. I allmän trivs jag i skolan och skulle vilja hitta en lösning som inom skolan. Jag vill helst inte göra alldeles för stor grej av detta och kunna koncentrera på själva studier. Att möjligtvis träffas på visa kurser kan gå. Min fråga är ifall jag kan ha visa argument för min fördel som jag kan använda?
    • Mikael : Jag tycker du har bra argument. Varför rektorn inte kan ta in dig på ett annat program kan vara för att det kanske är fullt där, och t o m kanske redan "överintag" gjordes ("överintag" är det när fler elever blev antagna än det egentligen finns plats för). Om det är fullt och "överfullt" så kan man ju inte trycka in ännu en elev. Sedan de som står i reservkön före dig kan också ha bra argument varför de vill komma in i det programmet. Är du behörig till det programmet som du vill byta till? ... Sedan kan det också vara så att rektorn "drog gränsen", t.ex är det inte alls ovanligt att endast under första veckan i september som nya elever tas in och sedan är det stopp. Förklaringen: när det har gått flera veckor under vilka eleverna fick introduktion och påbörjade läsa kurserna, så blir det mycket svårt både för lärarna, för den nye eleven och för de andra elever att "stå ut" med att introducera ännu en ny elev som ej varit med på de inledande delarna av kurserna.