Embla
    Hej,
    Jag ska börja i åk 1 på naturvetenskapliga programmet på en gymnasieskola i Stockholm. Jag har fram tills nu bott i Frankrike och gått hela min grundskoleutbildning där. Jag har två frågor om MS (moderna språk):
    1) Jag har läst spanska i högstadiet, men bara under 2 år (ca. 140 h) eftersom man börjar i åk 8 i Frankrike. Därför önskar jag studera spanska steg 1 (nybörjarkurs) på gymnasiet. Jag undrar om gymnasieskolan ändå kan tvinga mig att läsa steg 3 (fortsättningskurs) med hänvisning till att jag inte är "riktig nybörjare"?

    2) Mitt modersmål är franska, men jag vet inte om gymnasieskolan kan erbjuda mig modersmålsundervisning. Ärligt talat är jag mest intresserad av att ha modersmålsundervisning för betygets skull. Jag undrar om jag ISTÄLLET FÖR/I TILLÄGG TILL modersmålsundervisning i franska kan tentera av kursen, alltså franska steg 5?

    Tack så mycket på förhand!
    /Embla

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Embla! Det är en speciell/ovanlig situation och svårt att hitta regler, som passar ... Utan ang spanska blir det Rektor som kommer att fatta beslut.

    En kurs Moderna språk ingår som obligatorisk i naturvet.programmet och du kan t.ex läsa Franska 1, dvs Moderna språk (franska) nybörjarkurs. Du kan samtidigt läsa modersmål 1, franska också -det är inte förbjudet.

    Du kan t.ex låta bli att läsa spanska på gymnasiet utan läsa flera kurser i franska, både som moderna språk och som modersmål; inom modersmål på gymn finns det tre kurser; inom Moderna språk finns det sju st.