Vendla
    Hej!
    Jag är intresserad av att jobba med rättmedicinsk patologi (alltså jobba med att bestämma dödsorsaker), men är osäker på vägen dit. Har sett många olika förslag med att först plugga till läkare och sedan hitta en patolog specialtion eller en rättmedicinsk spec. dock ingen kombination. Hur gör man egentligen? Finns det sådana utbildningsmöjligheter/yrkesmöjligheter i Sverige?

    Tack på förhand!

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vendla,
    Det finns två olika varianter av obduktioner: klinisk och rättsmedicinsk obduktion. Utförandet av obduktioner regleras av obduktionslagen.
    Om det inte är obduktionstekniker du tänker satsa på - som yrkesval, då är det läkarutbildning som du måste ha som grund. Läkarprogrammet i Sverige är 5,5 år, 11 terminer - det är lång tid och under den tiden kan även regler och förordningar att ändras. Man kan inte vara säker på att exakt samma regler och samma utbildningsväg kommer att finnas när det - om minst fem år, blir dags för dig att välja om du vill bli allmän läkare eller specialistläkare (och i så fall inom vilket område). Dina intressen kan också ändras och du kanske vill satsa på att specialisera dig inom andra områden än patologi.
    Tips; kika på följande yrkespresentationerna: yrke/patolog, yrke/obducent, yrke/rattslakare.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs nedan;

    Om hen vill utbilda sig till rättsläkare så måste hen först gå läkarutbildningen (5 ½ år), sedan följer allmäntjänstgöring (minst 18 månader) som är ett arbete man söker i konkurrens med andra sökande. När man är klar med allmäntjänstgöring (AT) ska man klara ett prov som ger en legitimation som läkare. Därefter söker man specialisttjänstgöring (ST), där man kan specialisera sig som rättsläkare. Specialisttjänstgöringen är cirka 5 år. Efter det är man färdig specialist inom rättsmedicin. Specialisttjänstgöringen är en sort "arbete" man söker.

    Studie- och yrkesvägledare

    En annan sakkunnig gav följande svar;

    Hej

    Läkarförbundets hemsida ger översiktlig information om karriärvägarna som läkare:

    https://www.google.com/url?q=https://slf.se/din-karriar/utbildning/&source=gmail&ust=1535829299489000&usg=AFQjCNEk2YJxVmWv42XD466jZJ8db1vFVw">https://slf.se/din-karriar/utbildning/

    Vad som inte framgår där är att det finns en remiss som syftar till 12-terminers läkarutbildning som ska leda fram till legitimation och därefter följas av bastjänstgöring.

    Om detta blir verklighet kommer det alltså att ersätta 11-terminersutbildningen som idag leder fram till läkarexamen och som följs av AT-tjänstgöring som leder fram till legitimation.

    Efter AT vidtar specialisttjänstgöring där alltså obducent är en av inriktningarna.

    Daniel SYV

    Hejsan,

    För att bli specialist i rättsmedicin måste man först få läkarlegitimation, vilket innebär 5,5 års studier på läkarprogrammet och därefter ca 1,5 års allmän tjänstgöring (kallas för AT). Efter det kan man börja specialisera sig på rättsmedicin som är en egen så kallad basspecialitet och  detta gör man via en 5-årig specialisttjänstgöring (kallas för ST) där man både arbetar och samtidigt utbildar sig till en specialist i rättsmedicin.

    Vänliga hälsningar
    D:

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick svar från Studievägledare på Läkarprogrammet/Medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Var god läs hennes svar, nedan:

    Hej! Dödsorsaker fastställs av specialist läkare/läkare i rättsmedicin. För att bli rättsläkare måste personen först vara legitimerad läkare och sedan söka en specialistutbildning. För att bli leg läkare måste man först gå läkarprogrammet och sedan göra AT-tjänst i ca 2 år.

    Vänligen

    Studievägledare på Läkarprogrammet/Medicinska fakulteten vid Lunds universitet