Peter
    Hej!
    Jag tog studenten ett par år sedan och gick då naturprogrammet. Jag har sedan dess funderat länge på vad jag för yrke jag vill ha i framtiden och har kommit fram till att jag vill jobba som obduktionstekniker.
    Min fråga är nu, vad skulle vara den rakaste vägen som jag kan gå för att nå mitt mål? Jag har självklart läst en del och sett att en väg är att först arbeta som undersköterska några år men jag skulle helst vilja undvika att jobba som undersköterska om möjligt.

    Vad jag vet så finns det inga pågående utbildningar för obduktionstekniker men då jag redan pluggar på högskola undrar jag om det vore möjligt att jag läser alla de kurser som har ingått i de tidigare utbildningarna för att sedan kunna tillgodoräkna dem när utbildningen dyker upp (om detta låter som en bra idé skulle jag gärna uppskatta en lista på kurser jag borde läsa).

    Kortfattat: Jag har läst natur, jag vill utbilda mig till obduktionstekniker och vill inte behöva vara undersköterska.

    Tack på förhand,
    Peter

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Peter,

    tyvärr så ser det inte så ljust ut för dem som vill bli Obduktionstekniker pga mycket stor konkurrens om de få jobben som finns. Just idag kan jag endast hitta 2 tjänster vid Rättsmed.avdelningen i Stockholm - och inget mer att söka.

    Om det endast finns två utannonserade jobb - kommer det troligtvis blir flera hundra sökande på varje av de två tjänster. Och jobbsökande som redan har erfarenhet inom område och/eller vårdutbildning och vårderfarenhet kommer helt säkert att prioriteras.

    Just nu finns det inte någon utbildning till obduktionstekniker i Sverige - i alla fall kunde inte jag hitta någon. Utbildning KAN FINNAS inom yrkeshögskola men just nu finns den inte. Vi kan hoppas att den dyker upp i början på februari 2017 då Myndighet för yrkeshögskola annonserar nya beviljade YH - se på www.yhguiden.se tidigast i slutet av januari 2017.

    Det verkar som att det är svårt att kunna bli Obduktionstekniker. Att vara utbildad undersköterska med flera års erfarenhet kommer troligtvis inte att räcka, då konkurransen om de få jobbtillfällen som annonseras är mycket stor.

    Sök de 2 tjänster (de är hos samma arbetsgivare _ Rättsmedicin i StockhoIm) som finns att söka nu, sista ansökn.dag 30nov2016 - här>>> är snabblänk. Får du anställning, blir du upplärd på arbetsplatsen.

    Sök alla tjänster som dyker upp, kontakta sjukhus och rättsmedicinska avdelningar (skicka intresseanmälan/spontanansökan till tjänster som "inte finns", dvs förekom utannonsering) men om jag vore den som anställde, skulle jag i första hand anställa en erfaren undersköterska, helst specialistundersköterska eller t o m en sjuksköterska att jobba som obduktionstekniker - eftersom det är få tjänster och många sökande, då kan man som arbetsgivare "välja och vraka" bland arbetssökande.

    Jag samråder med kollegorna och vi hör av oss om vi kommer på ngt. mer att tillägga till detta svar.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Att försöka tränga sig in på ett fält där det råder mycket hård konkurrens är förmodligen inte den bästa användningen av min tid då.
    • Anna : Kan vara så som du skriver i din kommentar. Kika på www.arbetsformedlingen.se - finns inga annonser om att någon söker en Obduktionstekniker (inte någonstans i Sverige över huvudet taget). Fråga på Arbetsförmedlingen... återkom till oss om du hittar info som motsäger det vi svarade till dig (vi är ju inte Allvetande... trots allt, vi kan också ha fel).