Phoebe

    Hej! Jag går i 3:an och har haft svårt hittils att påbörja med min gymnasietarbete. Jag är intresserad av att skriva om rasism speciellt mot mörkhyade människor. Fast vet inte vad exat man kan undersöka det vill säga syfte, frågeställning om du har några tips.

    • Julia : Vilket program & inriktning går du på gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Phoebe!
    Jag tycker man kan belysa problemet ur olika perspektiv:
    - historiska perspektivet: berätta om slavhandeln och nämna de viktigaste händelser t.ex när slaverihandel blev förbjuden mm.
    - ras-biologiskt sett i historiskt perspektiv: berätta om "ras-forskningen" genom historien och se om det även idag finns några "forskare" som propagerar för högre- respektivt lägrestående människoraser;
    - statistiska perspektivet: plocka fram siffror som påvisar hur mycket svårare är det för mörkhyade att få jobb (t.ex); påvisa skillnader i inkomster; se om det fins ngn skillnad i livslängden;
    - Positiv diskriminering & kvotering av mörkhyade: undersök i vilka länder som man idag kan ha fördelar i konkurrensen om utbildningsplats eller om jobb om man är mörkhyad, t.ex om det finns stupendier som endast mörkhyade kan få eller om en viss % av utbildningsplatser eller jobbpositioner som är "bokade" för just dem; sådana exempel kan finnas i t.ex USA, enligt vad jag vet. Och resonera också om varför sådan positiv diskriminering infördes; för- och nackdelar med den; vad tycker de "inkvoterade" själva;
    - du kan också göra intervjuer - t.ex med alla elever i din klass och ställ frågorna om vad de vet om diskriminering av de mörkhyade; analysera sedan svaren och dra slutsatser om mer utbildning i frågan behövs och kom med förslag: på vilket sätt sådan utbildning kan/bör genomföras, när, hur och hur ska man sedan mäta om det gav önskade resultat.

    Du måste begränsa (för att det är endast ca 200 timmar du har, allt som allt. för att genomföra ditt gymnasiearbete) och kan t.ex välja fokusera på endast SVERIGE eller Norden eller USA eller en viss familj (det borde gå att ta en familje-historia och berätta den med koppling till samhällsutvecklingen - t.ex slaveri-förbud och förändringar i lagar).

    OBS! det är handledare för gymnasiearbete på din skola som har ansvar för att fastställa temat och godkänna ditt upplägg & dina frågeställningar. SYV har egentligen inte rätt kompetens för att råda i frågor om gymnasiearbete. Vi kan därför endast ge Tips (som "vem annars som helst" - som t.ex dina kompisar eller föräldrar) och du får sedan själv bedöma om du vill/kan använda våra tips eller inte.
    Lycka till med ditt GA!