Lisa

    Hej! Jag går mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet . Jag kommer inte att få examen för att jag har F i både engelska 5,6. Då kommer jag att läsa upp dem på komvux och får examensbevis från komvux. Jag läser matte 5, men jag tycker att det är en svår kurs. Därför vill jag ta bort den, men min rektor säger att det är inte bra att ta bort den kursen eftersom mitt studieplan kommer att reduceras. Kommer detta på något sätt att påverka mina framtidsstudier.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    jag ser "faran" i att du mister studiehjälp från CSN; detta pga endast studier på heltid som ger rätt att som gymnasieelev få studiehjälp. Om du fyller 20 år under 2020, då har du rätt rätt till Studiemedel. Men om du läser på mindre än heltid (vilket du kommer göra om du hoppar av ngn kurs) då har du rätt till mindre pengar från CSN.

    Annars så kan det även finnas "problem" med att direkt efter gymnasiet börja på komvux...
      ...om du redan är 20 år eller fyller 20 år under 2021, då kommer du vara "gammal nog" att börja läsa på komvux efter det här läsåret... men annars för elever som är yngre: om de ej läser i 3 år på heltid på gymnasiet, så måste de kanske vänta minst ett läsår innan de kan börja läsa på komvux. Men, som sagt om du är 20 år eller fyller 20 år snart, så är just det en "icke-fråga".
    Jag tänker så här: för att inte riskera "något" så kan du stanna i kursen och göra ditt bästa. får du sedan F så kan du läsa den kursen på komvux sen, eller göra planering mot examensbevis utan matte 5, på komvux. Prata med matteläraren, förklara att du tycker kursen är svår och att du vet att du kommer gå ut ur gymnasiet utan examensbevis, så du är inte "så beroende" av godkänt betyg i matte 5, men att du ska försöka hänga med så gott det går.
    Vänligen
    Julia