Yus
    När man söker med reell kompetens en annan väg står det att man ska ha svenska 1,2 & 3
    Jag har gjort en prövning på svenska 3 och har ett godkänt betyg. Kan jag ändå söka med reell kompetens ? Eller måste jag få betyg i SV 1 &2?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Yus,
    om du vill försöka komma in på högskola - till våren 2019, är det sista dag idag att göra ansökan! Du förlorar inget på att göra ansökan. Du kan sedan försöka hinna göra prövningar i svenska 1 och 2 innan sista kompletteringsdag - 3 december.
    "Reell kompetens" är i sig ett Undantag... så undantag kan göras på olika sätt. Hur det blir just i ditt fall kan bero på vad Antagningsgruppen på just det lärosäte dit du söker - tycker.
    ***
    Vi känner inte din situation för övrigt, ex. om exakt vilka andra gymnasiala betyg du har - därför är det kanske bättre om du själv ringer till Antagning.se tel.nr 0771-550720 - och ställer din fråga; då kan du svara på personalens ev. följdfrågorna och så ska de kunna ge dig rätt svar.

    Hälsningar
    D: