Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Läs på http://www.framtid.se/profession/regissor/
    Är det film eller teater du vill jobba med?
    Ofta är det skådespelare som går över till att bli regissörer. En annan väg är att bli manusförfattare först och regissör sen. Utb till manusförfattare finns inom yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    Ännu en väg in i yrket är genom att göra en film med egna medel som blir en succé och du blir sedan erbjuden göra fler filmer som har budget & då får du lön som regissör.
    Bra att tänka på att branschen är extremt konkurrensutsatt dvs det finns väldigt många personer som vill regissera än det finns uppdrag och det finns därför många arbetslösa regissörer.
    Om du vill ge dig in i den branschen måste du vara beredd på att det finns inga garantier alls och även med rätt utbildning och hög motivation, kan det bli så att du får jobba med ngt annat än med att regissera.
    Tänk på att det finns många yrken som på olika sätt jobbar med film och teater: ljudtekniker och kostymdesignern är två exempel.
    Jag kan kolla upp alla utbildningar som kan vara relevanta och återkomma. Tänk på att som regissör har man ingen månadslön och det kan gå flera år mellan uppdrag. Viktigt därför att tänka på vad man ska leva av mellan uppdragen...
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Regissörer utbildas vid Stockholms dramatiska högskola

    och vid Filmhögskolan i Göteborg.
    På Medieinstitutet finns en utbildning till TV-produktionsspecialist som är en utbildning inom Yrkeshögskolan, Yh.

    Du kan söka till högskola och yrkeshögskola samtidigt, de tar in oberoende av varandra. Skulle du komma in på båda, kan du välja sen och tacka ja till en av utbildningarna och nej till den andra ! Lycka till!
    • : Men det finns alltid möjligheten att jobba utomlands då de behöver regissörer?..
    • Milla : Jag skriver utökat svar till dig nu.