pandamate

    Hej! Hur funkar det om jag först registrerar mig till det program jag är antagen till men senare blir antagen till mitt förstahandsval? Kan jag då avregistrera mig på det första programmet och sen registrera mig på det andra istället?

    • Emma : Hej! Man brukar kunna avregistrera sig själv i Ladok om man fortfarande är inom tiden för registrering. Om tiden har gått ut brukar man kunna registrera ett avbrott istället. Sätter man ett avbrott inom 3 veckor av studiestart kan man söka till utbildningen och bli antagen igen. Så har jag fått det förklarat för mig av diverse högskolor/universitet.
    • Milla : Tack för din kommentar. Jag är dock inte säker på att det funkar likadant på alla de olika lärosäten: högskolor och universitet. Det är bättre att fråga de som jobbar med just de frågorna - utbildningsadministratörer på just det aktuella lärosäte. Även Antagning.se borde kunna svara på den typen av frågor (hoppas jag) eller så vet antagning.se vart de ska hänvisa för att få rätt svar vad som gäller för just den utbildningen som frågan gäller.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att din fråga gäller antagning till en svensk högskoleutbildning på en högskola eller universitet. Om det är så, så vinner du att utgå från informationen du läser på www.antagning.se men du kan också ställa frågor till de som jobbar på Antagning.se
    Det finns olika sätt att kontakta antagning.se t.ex har de telefontid på vardagar kl.9-16 och tel.nr är 0771-550720.
    Eftersom din fråga gäller administration kring antagning så är det bäst att få svar direkt från de som jobbar just med administration kring antagning.
    Om din fråga gäller utbildningar i en annan skolform än högskola-universitet, återkom och berätta vilken skolform din fråga gäller, så försöker vi hänvisa dig till rätt ställe att få svar ifrån.

    Studie- och yrkesvägledare