Elvira

    Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elvira,
    jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.

    Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
    Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
    Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
    Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.

    • : Stort tack för din återkoppling! Det känns skönt att få sina tankar och misstankar bekräftade även om ingen kan säga precis hur det kommer bli, med tanke på ovannämnda faktorer och omständigheter. Bra råd och tips! Gav mig lite trygghet i mina egna röriga funderingar.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'valmöjligheter' (4 st.)

    • Bella

      Yrkeslärare häst, kombinerat med engelska?

      Hej! Jag funderar på att söka nu till våren så jag blir yrkeslärare med häst inriktning. För planen just nu är att i sånna fall läsa Hippolog på 180hp och sedan yrkeslärar- "tillägget" på 90hp. Men då blir jag väll "bara" lärare inom hästämnena? Finns det något sätt, eller kurser man...

      Julia: : Hej Bella,när det lärarbrist kan man få jobb som lärare även som obehörig, alltså utan lärarlegitimationen. men vill man bli behörig lärare, är det... Läs hela svaret
    • Linda

      Konsekvenser om man väljer utökad sv/eng i grundskolan?

      Min son börjar 7:an nu till hösten och har fått rådet av sin tysklärare att välja utökad sv/eng istället för tyska. Läraren anser att det blir "lugnare för honom då" och att han kan få hjälp med flera olika ämnen, vid behov. Han har dyslexi och kämpar med tyskan men har A i engelska och C i...

      Liselotte: : Hej Linda; det kan finnas både för- och nackdelar i att välja bort moderna språk i grundskolan.Fördelen kan vara - om eleven ägnar tid och kraft som "befrias" åt... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Vad kan jag vidareutbilda mig till?

      Hej! Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill...

      Anna: : Hej Madeleine, det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer... Läs hela svaret
    • Rafael

      kan man bli data ingenjör på samhällsprogramet?

      Hej jag är intresserad av data-teknik och teknologi, jag undrar om jag kan bli data ingenjör på samhällsprogramet? antar att jag måste ta något basår? eller räcker det med bara ett individuellt val? eller hur ska jag göra.?? vill gärna ha information om: går det att bli data ingenjör / eller...

      Lena: : Hejsan, det blir nog bäst med ett Tekniskt basår efter gymnasiet- det blir svårt att täcka in all matte, fysik och kemi via Individuella valet - poängen räcker inte. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga