Anonym

    Jag började gymnasiet i mitten av augusti. Jag gillade inte min klass jag fick men jag tänkte att det kanske skulle ändras. 1 vecka senare så har 3 personer bytt klass/program och jag blir vän med en kille som verkade trevlig. Klassen känns okej men efter 2 veckor så byter han också klass. Jag blir helt själv igen och tycker att klassen är dålig och det finns ingen som jag skulle vilja bli vän med. Det känns som alla i klassen har typ hittat någon som att vara med medans jag är själv. Så jag bestämmer mig för att gå till syv för att be om att flyttad till en annan klass. För nån anledning så vill också 7 andra elever i min klass också byta eftersom dom tycker vår mentor är dålig. Igår fick jag reda på att rektorn inte kommer låta någon från våran klass byta till en annan klass. Anledningen var att så många vill byta och det skulle inte gå att ha 5 personer i den här klassen och typ 20 personer i dem andra klasserna. Jag vet inte vad jag ska göra nu och är jätte ledsen, jag är inte mobbad eller så jag vill bara få några bra kompisar som jag har något gemensamt med. Tanken av att gå i den här klassen i 3 år till gör mig jätte deprimerad. Mina föräldrar har också ringt och pratat med rektorn men hon ändrar sig inte. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! En tråkig situation.
    Prata med kuratorn.
    Fundera med kuratorn, tillsammans, om det finns ngt. att göra för att öka trivseln i eran klass.
    Kom med förslag på att ändra klassindelningen helt, inte så att någon får byta klass utan att en helt ny indelning görs och om alla vill ha en och samma mentor, så kanske hen kan vara mentor för båda klasserna och den andra mentorn - bli "undermentor" eller biträdande mentor... eller ngn annan kreativ lösning.

    Se också om du kan byta till en annan skola - till samma program/utbildning men på en annan skola.

    Det är inte reglerat hur klassindelning eller klassbyte ska ske; alltså är det upp till rektorn. Och vill inte rektorn eller inte kan låta alla byta klass - så är det tyvärr så.

    Se om du kan få jobb och byta från gymnasiet till att jobba och söka till en annan skola till hösten 2020 till år 1.

    Mer än så kan vi inte hjälpa dig tyvärr. Som sagt, rektorn bestämmer. Du/ni kan kontakta utbildningsförvaltningen och se om ngt. kan göras från deras sida...

    Hälsningar och lycka till!
    Mikael