Ellen
    Hej! Jag är en 16 årig tjej som sökt till gymnasiet nu VT-17.
    Jag sökte IB i Göteborg men kom in som reserv. På indra så står det bara "reserv" och eftersom jag valde IB så har de inga preliminärantagningspoäng, vilket jag förstår, men jag vill veta vilken plats jag är som reserv, för att försäkra mig om det är ens någon chans att jag kan hoppa upp i listan. Jag menar, om jag är reserv nr. 100 så kanske jag ska ge upp, men om jag är kanske 1-7 kan man ge det en chans!
    Jag har kommit in på teknik i min hemstad så jag har en säkrad plats, men jag vill hellre gå på IB.
    Så, hur får jag reda på vilken reserv jag är?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen,

    Under omvalsperioden kan eleverna Välja om, ändra helt i sina ansökningar till gymnasiet, det är för det första.

    För det andra - så kanske några av dem som sökte, inte blir behöriga - för att Antagning görs på de betyg som kommer att stå i slutbetyget från grundskolan, dvs många av de betygen är ännu inte satta, utan kommer att sättas i slutet av maj.

    Preliminär antagning är en "repetition", och även om man fick plats i prelim.antagningen betyder det inte att man får plats på skolan.

    Liselotte

    Vad jag försöker förklara är att det egentligen inte spelar någon roll - vad svar från det preliminära antagningen är. Utan det är antagning som sker i juni, efter det att betygen i slutet av maj blir kända, som ger platser på gymnasiet.

    En annan fundering är - tänker du dagligen pendla till Göteborg? Kommer du att orka göra det i 3 år?

    Ännu en fundering - det finns 2 gymnasieskolor i Gbg som erbjuder IB, sökte du till båda dem?

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hvitfeldtska-gymnasiet

    och

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ihgr-international-high-school-of-the-gothenburg-region

    Sök till båda skolorna, om du vill läsa IB i Gbg!

    • : Ja okej, men hur vet jag vad för reserv jag är? Jag vill ju kunna veta var på listan jag ligger. Jag vet att det går att fixa, men jag tror det går igenom göteborsstad och där har jag inte tillåtelse att göra konto då jag inte är Göteborgare. Jag vill kunna veta på vilken plats jag är på reservlistan helt enkelt! :)
    • Liselotte : Läs gärna mitt utökade svar ovan. Det spelar ingen roll var på listan man ligger nu. Nya betyg kommer in i slutet av maj; samtidigt kommer garanterat några elever ändra sina val under Omvalsperioden. Och med det kommer en Helt Ny Antagning göras. :)
    • Liselotte : Och även antal studieplatser kan ändras /både utökas eller minska/ och det påverkar antagningssituationen jättemycket också!
    • Liselotte : Varför kan antal studieplatser ändras? Jo, skolorna försöker utöka antal platser på de utbildninar som många sökte till under prelim.antagningen - men samtidigt är det lärarbrist och det är endast behöriga lärare som sedan 1 juli 2015 får sätta betyg. Om ingen behörig lärare "hittas", kanske kan inte vissa utbildnignar starta över huvudet taget.
    • : Jaha okej!
    • Liselotte : Som sagt, det spelar ingen roll, vad för reservplats man har i prelim.antagningen; därför att slutgiltig/definitiv antagning göra man "från noll", på nytt, helt oberoende av vad resultat av prelim.antagningen var; Då kan man fråga sig - varför söka i prelim.antagningen? Jo, det är viktigt av olika anledningar: testa att datasystemet funkar och se vad eleverna vill gå och försöka utöka antal platser på de populära utbildningar.
    • : Ja jag har tänkt igenom och vill pendla till Göteborg, det är inga problem. Jag skuggade på båda IB skolorna, men kände bara att den ena var passande för mig (Hvitfeldska) och kände då att det inte var värt att söka till den andra då jag kände att den var så "dålig" (för mig, alla har olika åsikter) Men kommer jag senare kunna veta vilken plats på listan jag är på?
    • : Jaha okej då förstår jag! Tack så mycket för svar!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer