Minna

    Hej! Har en fråga angående reservplacering och kö. Vet vad som gäller angående reserv vid kurser, men hur fungerar det vid program? Om det skulle vara så att man blir antagen till ett lägre prioriterat val och fortfarande är reserv på flera högre prioriterade. Kan man då tacka ja till den som man blivit antagen till och samtidigt tacka ja till att stå i reserv på ett ställe och vänta till andra antagningen? (Programmet jag ska söka innefattar 300 hp) Är det möjligt att stå som reserv på mer än 210 hp? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Minna,
    att kunna stå i reserv på max 210 hp betyder att man kan stå i reserv till 7 st. heltidsutbildningar samtidigt.

    Programmet på 300hp ges på 10 terminer (30 hp per termin). Läs gärna information som du finner på www.antagning.se och du kan också kontakta både antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in och den centrala antagningen - tel.nr 0771-550720 (tel.tid kl.9-16 på vardagar) - detta för att få svar direkt från de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-Universitetsutbildningar. Vi på FRåGA SYV gör inte antagning till utbildningar. Jag vill inte ge dig fel (inaktuell) svar - utan det är bättre du inhämtar info direkt från de som dagligen arbetar med just den frågan. Lycka till med din ansökan!

    Studie- och yrkesvägledare