SYV

    Jag har läst att om man går RIG eller NIU läser man ämnet specialidrott upp till 700 poäng. "Tar" man då poäng från andra kurser eller läser man utökat program för att få plats med idrotten, eller en kombination av dessa?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    inom Individuellt val, 200p. läser RIG- och NIU elever idrottskurserna. De resterande idrottskurser, utöver 200p.individuellt val, brukar läsas som U-kurser, utökat program. Det är inte ovanligt att elitidrottande gymnasieelever får lov att läsa gymnasiet på fyra år, vilket är ganska logiskt. Ska eleven hinna, utöver de "vanliga kurserna" läsa ännu 500p. extra idrottskurser (vilket motsvarar 25 veckors studier på heltid) + kanske tränar utöver det på sin fritid och även åker ut till tävlingar, så förstår man att det är näst till omöjligt att lyckas/hinna med på tre år.

    Studie- och yrkesvägledare