SYV-besökare
    Hej! Jag har en deltagare som har en kandidat som glasblåsare. Nu vill hon sadla om och bli förskollärare, vet ni om det finns någon form av påbyggnadsutbildning för någon som redan har en universitetsutb? Eller bör den tidigare universitetsutbildningen då vara kopplat till läraryrket?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    som regel, måste man söka till högskoleprogrammet på "vanligt sätt" och sedan när man redan är ANTAGEN, kan man ansöka om "tillgodoräknande" av tidigare utbildning. Och då tittar de utbildningsansvariga på vilken tidigare utbildning man har och kan ge svar angående möjlighet att "hoppa över" några delar av utbildningen.
    Vi på Fråga SYV känner inte till någon annan väg att gå, än den som jag beskriver ovan.

    Dock kan det inte uteslutas att nu, när det är stor brist på förskollärare, att några "projekt" och "speciella lösningar" kan "uppfinnas". Därför rekommenderar jag att du och/eller din deltagare kikar på lärosätenas hemsidor och kanske även kontaktar studievägledare på alla de förskollärarutbildningar som din deltagare kan tänka sig att vilja gå.

    Be din deltagare kika på yrken på Framtid.se - https://www.framtid.se/yrke/forskollarare-forskolelarare - men även på andra yrken:
    t.ex >>Skolvärd/värdinna, Studiecoach>>, Modersmålslärare>>, Utbildningsadministratör>>.

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!
    Välkommen att höra av dig igen
    :)

    Julia SYV