1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Carro,
    det kan vara väldigt olika från elev till elev. Men "överlag" ser vi att de flesta elever höjer sina betyg så att de på våren i årskurs nio har 5-10 betygspoäng fler än de hade på betyg från höstterminen i åk 9.

    5 betygspoäng fler får man om man höjer ett ämne i "två steg", eller två ämnen i "var sitt steg", exempelvis höjer matematik från C till B och engelska från D till C.

    Kanske kan man säga att det är vanligt att en elev höjer 3 ämnen med "var sitt steg" - exempelvis från E till D eller från B till A - från höstterminen i åk9 till vårterminen.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'extra stöd' (2 st.)

    • Kicki

      Vilken skola i Nacka (m omnejd) vid ADHD och svår dyslexi?

      Vilka gymnasieskolor i Nacka med omnejd är bra eller mindre bra om ungdomen har ADHD och svår dyslexi (skapar ångest och depression) och där skolan således är väldigt väldigt tuff att klara av? FÖRSTÅELSE, anpassningar och mycket extra stöd är av yttersta vikt! Betygen är inte så höga så där...

      SYV-besökare: : Hej Kicki!om eleven behöver gå på en NPF-anpassad utbildning, så är det bäst för eleven att göra det. I en "vanlig gymnasieskola" är det stora klasser och eleverna förväntas ta mycket eget ansvar och klara mycket själva.
    • Mats

      Personlig assistent på gymnasiet?

      Om en elev behöver en personlig assistent i grundskolan finns det då möjlighet att han får det även på gymnasiet?

      Milla : : Hej Mats! Det är ingen fråga som en Studie- och yrkesvägledare kan svara på. Biståndsbedömare på Socialtjänsten eller andra personer som är anställda för att just göra sådana bedömningar - får fatta beslut. Jag hoppas att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga