Karin

    Har en son som funderar på att gå industritekniska programmet men sneglar åt att söka högskoleutbildning inom teknik längre fram. För högskoleingenjör i maskinteknik krävs oftast Ma3c, Fy2 och på många Ke1. För att få läsa Fy2, då behövs Fy1 först? Så totalt 4 kurser som saknas.

    Vilket är det smidigaste sättet att komplettera med kurserna?

    Alla kurser på naturvetenskapligt basår behövs inte för att söka vidare (t ex biologi), går det att läsa dessa fyra basårskurser på deltid vid sidan om t ex arbete eller andra studier?

    Är enklaste/snabbaste sättet via Komvux om man läser t ex Ma3c+Fy1 och därefter Ke1+Fy2?

    Får man börja läsa på Komvux höstterminen efter studenten om man har tagit gymnasieexamen men är 19 år?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Karin,
    du får gärna läsa en sammanställning/jämförelse mellan komplettering på komvux respektive på basåret på högskolenivå  -- på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Om man inte vill läsa biologi, rekommenderas i så fall det TEKNISKA basåret i stället för det Naturvetenskapliga basåret.
    ***
    Förutom komvux och högskola/universitet kan man komplettera för behörighet även på en folkhögskola. På folkhögskolorna kan basåren finnas. Exakt vad de kommer innehålla och om man kan välja bort vissa ämnen/kurser får man se längre fram. På så lång tid som tre år går inte ge några konkreta svar om utbildningsutbud. Om studieformen folkhögskola var god se information på Framtid.se/studier/folkhögskola

    Åldersgräns för att kunna börja på komvux?
    Om en elev läste 3 år på ett nationellt gymnasieprogram, då kan hen direkt efter det antas till komvux, även om hen är mycket yngre än 20 år. I annat fall är det tidigast från 1 juli det kalenderåret som hen fyller 20. Alltså, om din son genomför en 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram, t.ex på IN, då kan hen redan under sista terminen på gymnasiet göra ansökan till komvux och kanske kan börja läsa redan under sommaren (allt fler komvux börjar införa möjlighet att läsa under sommarmånaderna).

    Vilka kurser kommer din son behöva komplettera med?
    Som det är nu, så kräver högskoleingenjörsutbildningar på svenska högskolor/universitet - för särskild behörighet - godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.
    Det kan finnas några program som kräver lägre mattebehörighet t.ex Matematik 3c, och det kan finnas program som kräver Kemi 2 också. Jag tycker man ska sikta på att läsa mattekurserna upp till och med matematik 4. För det första, så är det mycket möjligt att din son kommer vilja söka till ett program där matte 4 krävs, men annars så ger högre mattekurser - meritpoäng (alltså om programmet kräver matte 3b eller 3c och man har godkänt betyg i matte 4, får man + 0.5 extra-Meritpoäng). Var god läs mer om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit
    ****
    OBS! för grundläggande behörighet kommer din son behöva ha examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) + godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.
    För särskild behörighet kommer han behöva läsa
    Fysik1a, 150poäng och sedan Fysik 2, 100poäng
    Kemi 1, 100p.
    Matematik 2, 3 och 4 (100p. per kurs).
    I yrkesprogrammen på gymnasiet ingår inte mer matte än matematik 1a. Det finns ofta, men inte alltid, möjlighet att läsa matematik 2a, vilket jag råder din son att göra. Det är inte helt ovanligt att eleverna på yrkesprogrammen får även läsa matematik 3 (3b eller 3c) - det gör de i så fall i årskurs 3. Din son får prata med SYV-en på den gymnasieskola där han kommer att läsa om att få läsa så mycket matematik som möjligt. Det är inte förbjudet att läsa kemi eller fysik på yrkesprogrammen, men ofta finns inte den möjligheten t.ex på grund av att det inte finns ngn lärare som kan undervisa i de ämnena.
    Hur lång tid tar det att komplettera?
    En 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor. Fysik1a och 2 läses på heltid på sammanlagt 12.5 veckor. Kemi1 på fem veckor. Varje mattekurs - på fem veckor, om man läser på heltid.

    Vilket är enklast/smidigast: att komplettera på komvux, på en folkhögskola eller på högskolenivå?
    Jag vill påminna om att "bara för att" man gör ansökan, så betyder det inte att man automatiskt blir antagen. Därför är det smart att söka "liknande" studier på många olika ställen och i fall man blir antagen på fler ställen, då kan man välja sen vilken studieplats som man tackar Ja till.

    ang.möjlighet att jobba och läsa på deltid...
    Det får man se sen när det blir dags. Svar på frågan beror på hur jobbvillkor/tider ser ut och hur studieupplägget ser ut... Läser man på distans, är det ofta lättare att kombinera med att samtidigt jobba.

    Och sist, men inte minst :) vill jag påminna om att eftergymnasiala studier finns inte endast på högskolenivå, utan även i andra skolformer t.ex på en Yrkeshögskola. Kika gärna på www.yhguiden.se  Utbildningsutbud förändras men du och din son är välkomna att kika på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    YH-utbildning: Processoperatör
    YH-utbildning: AI-developer
    YH-utbildning: automationsingenjor-robotik

    Liselotte