Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Socionomprogrammet kan man inte sätta ihop av fristående kurser. Och att få socionomexamen kan man dessvärre endast genom studier på socionomprogrammet.
    Tips! titta på "liknande utbildningar" t.ex kan de finnas inom yrkeshögskola:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-lärmiljöer
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-ostersund
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona

    Ang.Kriminologi
    Du kommer behöva ha minst 90 högskolepoäng (tre terminers studier på heltid) i ämnet kriminologi och du behöver också totalt uppnå 180 högskolepoäng, av dem även kandidatkurs. vilka de "övriga" högskolepoängen som du kan ta in i kandidatexamen, är upp till lärosätet att svara (detta p ga a olika lärosäte kan ha olika regler kring just den frågan). Du kan börja med att söka läsa Kriminologi A, I eller 1 (30 hp) eller Kriminologi GR (A), Kriminologi A I, 15 hp för att sedan söka
    Kriminologi GR (A), Kriminologi A II, 15 hp, alltså 2 kurser som tillsammans utgör 30 högskolepoäng. Råder dig att ta kontakt med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen - för att ni tillsammans ska göra studieplanering mot kandidatexamen.