Kalle
    Hej. Jag har sökt högskola till hösten men har fått veta att jag är obehörig eftersom jag saknar grundläggande behörighet. Jag hade räknat med att jag precis skulle nå 2250 poäng, men det visar sig att 50 av poängen jag räknat inte gäller. Jag tolkade det som att jag skulle få 50 extra poäng om jag ersatte min gamla Matematik B som var en 50-poängskurs med den nya motsvarigheten Matematik 2 som är en 100-poängskurs. Men tydligen skulle det här bara räknas som att mitt Matematik B-betyg höjs till ett C, men fortfarande är 50 poäng.

    Matematik B MA1202 G 50
    Matematik 2c MATMAT02C C 100

    På grund av den här missen så ser det ut som att jag inte kommer att få börja studera på högskola till hösten utan måste studera på gymnasial nivå i ett år till. Så mina frågor är:
    1. Låter detta rätt och riktigt, eller kan jag överklaga det någonstans?
    2. Om det går att reda ut det så att jag får min grundläggande behörighet utan att behöva vänta ett år, hur går jag till väga och vart vänder jag mig?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Försök på måndag morgon träffa SYV på komvux i din kommun, ta med dig alla dina betyg och be om akut hjälp. Grundläggande behörighet kan man nå på många olika sätt, bl a genom kombination av betyg och arbetslivserfarenhet ( om du har arbetat i minst tre år på minst halvtid efter det att du fyllde 19 år ).

    Att du kan skaffa dig ett nytt betyg på tre dagar har jag svårt att tro. Men prata med SYV på komvux ... Du kan också ringa till Antagning.se kl.9 på måndag då deras tel.tid börjar.

    • : Jag försökte ringa till SYV (Campus i Varberg, det är de som har hand om gymnasiala studier i alla fall vet jag), men de har tydligen gått på sommarlov. Arbetslivserfarenheten har jag tyvärr inte. Antagning.se talade jag med tidigare idag, då jag ringde och undrade varför jag var obehörig, det var då jag fick det förklarat om matematikbetyget. Men tror du att jag kan på något sätt få dem att ge mig grundläggande behörighet om jag ringer igen på måndag?
    • Julia : Tror inte Antagning.se kan ändra sin bedömning, men du förlorar inget på att prova prata med dem igen. Om du idag inte har grundläggande beh., tror inte jag du hinner få den på tre dagar: mån-ons och ons 21juni är sista dag att komplettera med betyg.:(