Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31959 frågor besvarade.
Samhäll - högt tempo jämfört med högstadiet?
2Poäng
Elvira
Hej! Undrar rent allmänt om det är ett högt studietempo inom samhällsvetenskapsprogrammen?
Är det liksom stor skillnad mot högstadiet och behöver man verkligen ligga i och plugga om man vill ha över E?
Och om man haft över D i alla ämnen och haft skapligt lätt för skolan blir det då en stor omväxling? Har man fritid?
Hej Elvira!
Det är skillnad mellan grundskola och gymnasiet, ja.
Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande och planen är att eleverna skall successivt förberedas till högskolestudier, dvs läsa på SA år 3 är "tuffare" än i åk 1.
Den största skillnaden är den att eleverna på gymnasiet förväntas ta mer eget ansvar, t.ex. om man var borta p g a sjukdom, tar man reda på hos kompisar eller via Intranet - vad det är man har missat /t.ex. info- om kommande prov/. På grundskolan påminner läraren "femtioelva gånger" om alla viktiga saker, som prov, dead-lines för inlämningar mm. På gymnasiet säger läraren en sak en gång och eleverna förväntas minnas och själva ta ansvar att lämna in uppgifter i tid.
Det är inte bara ämneskunskaper, som är viktiga att skaffa sig - utan även lära sig ta ansvar, lära sig HUR JUST DU LÄR DIG på bästa sättet /din egen personlig studieteknik/ för att du kommer behöva lära nytt och lära om - under väldigt lång tid framöver.
Angående plugga mycket eller lite - så är det extremt stora skillnader på olika elevers "duktighet" och flitighet. Om man inte är superbegåvad i något ämne, kan man kompensera det med flitighet.
Gymnasiestudier är "beräknade" så att en normalbegåvad elev bör kunna få hyfsade betyg och ha fritid.
Det är du som känner dig bäst av alla och får bestämma vilka ämnen du lägger "krut" på och om det är viktigt för dig att ha höga betyg eller du bara vill "klara" gymnasiet.
Jag rekommenderar att vara uppmärksam på lektionerna, notera det som känns viktigt när läraren förklarar och REPETERA kort tid efter lektionen /t.ex. så fort du kommer hem/ och sedan på kvällen samma dag och sedan på kvällen nästa dag. En metod som oftast leder till framgång i studier är om man kontinuerligt repeterar de viktigaste moment i alla ämnen - dvs återkommer till "de gamla kunskaper" då och då - på så sätt skaffar man sig en stabil grund att stå på. Det som jag också varmt rekommenderar är att använda lärare som handledare - att du läser i boken "framåt" och när läraren förklarar, då har du redan själv läst igenom materialet, så det som gås igenom på lektionen är inte rena nyheter för dig. Sedan forskar du själv i ämnet och frågar läraren om de få "moment" som du själv inte kunde hitta svar på. Du ber även läraren att peka ut det viktigaste i varje kapitel och lär dig det väldigt noga - då har du grundpelare, som kommer att hålla "kunskapsslottet" uppe. *L* ;-)
Det finns en mängd tips om olika studietekniker och jag rekommenderar forska i dem under sommarlovet, hitta några som du tror kommer att passa dig och sedan testa dem "i skarp läge" - på så sätt hittar du det arbetssättet som passar just dig bäst, vilket du kommer att ha nytta av under hela ditt liv, oavsett vad du kommer att jobba med.
Hoppas att mina tips blir till hjälp för dig!
Lycka till!
Anna SYV
Frågor och svar taggade med 'ämneskombination för lärare' (5 st.)
Jag är utbildad gymnasielärare med behörighet i ämnena tyska och italienska. Har valt ämnen utifrån mitt stora språkintresse (och gått vägen genom KPU). Inser att det kan vara en svår ämneskombination för att få...
Anna: :
Hej J!inom gymnasieskolan är det på HU/inriktning Språk som undervisning i moderna språk är mest omfattande. Du kan i listan på... Läs hela svaret
Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig...
Anna: :
Hej Elvira,jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer. Vad gäller ämneskombinationerna och brist... Läs hela svaret
Hej! Jag är en tjej som är väldigt intresserad av att bli lärare i spanska och engelska, och eventuellt matematik. Jag vet att jag måste gå ett basår eller på komvux för att kunna bli lärare i matematik, eftersom jag går...
Julia: :
Hej Amy,jag vill börja med att säga att du kan på samhällsvet.programmet bli behörig till utbildningar lärare i Matematik, om du läser matematik 3b och 4 som... Läs hela svaret
Hallå där! Jag tar studenten nu i sommar och funderar på olika yrken som passar mig. Jag har alltid varit intresserad av historia och litteratur. Har funderat på att bli historielärare, men har förstått att man ska läsa två ämnen varav ett som är ingångsämne för att bli en lärare.
I mitt...
Daniel: :
Hej Sandra,inom skolan, bl a inom gymnasieskolan, kan man få jobb även som Obehörig lärare, tråkigt nog. Det finns ex. när lärare är helt obehöriga eller är behörig i 2... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vilken ämneskombination som ser bäst ut i ett arbetsmarknadsperspektiv, antingen kemi/biologi/fysik för grundskolan 7-9 eller kemi/biologi för gymnasiet? Jag vet att matte är ett bra ämne att ha med i sin kombination men jag tänker verkligen inte läsa till mattelärare. Tack i...
Anna: :
Hej Linnea!
En behörig gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämne på högstadiet.
Om du utbildar dig till gymnasielärare i Kemi och Biologi - kan du undervisa i de två ämnena på grundskola också.
En... Läs hela svaret