Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa;
    Samhällskunskap 1b är en kurs på 100 poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng. det går att få ut examensbevis med F betyg i Samhällskunskap 1b.
    F-betyg drar ner "snittet" och du blir inte heller behörig till de utbildningar på eftergymnasial nivå som för särskild behörighet kräver godkänd betyg i samhällskunskap 1b; exempel på sådana utbildningar är Förskollärarprogrammet, Socionomprogrammet, Psykologprogrammet, Fastighetsmäklarprogrammet och Juristprogrammet.

    Exempel:
    om du kommer att ha alla E-betyg i alla gymnasiala kurser men F i Samhällskunskap 1b, blir ditt meritvärde ca 9,6. Om du får upp betyget i Samhällskunskap 1b till E, blir ditt meritvärde 10.0; om du får upp betyget till A - blir ditt meritvärde ca 10,4.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare