Miriam

    Hejsan! Jag ska precis börja studera till Samhällsplanerare i Sverige. Mina planer är att flytta till Nya Zeeland efter min utbildning. Men om jag förstår rätt så är det svårt att veta om min utbildning accepteras i ett annat land. Hur kan jag ta reda på om jag har möjlighet att arbeta som Samhällsplanerare i Nya Zeeland eller inte? Vem är det jag ska kontakta? Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Oj, vilken svår fråga! :)

    Du vill jobba som Samhällsplanerare>>, men inte i Sverige utan i Nya Zeeland.

    Prova kontakta Nya Zeelands Ambassad i Belgien>> - enligt vad jag vet, är Nya Zeelands Ambassad i Sverige nedlagd och de som bor i Sverige, hänvisas till Nya Zeelands Ambassad i Belgien.

    Prata också med en studievägledare på din utbildning - hen har kanske erfarenhet av att personer med din blivande utbildning har flyttat till Nya Zeeland; du förlorar i alla fall inget på att prata med SYV-en på din utbildning; förhoppningsvis kan hen ge dig några råd eller tips.

    Den svenska Arbetsförmedlingen borde, tycker man, kunna bistå med hjälp /eller i alla fall med information om var man kan få hjälp/, men i praktiken verkar det vara rätt svårt när det handlar om länder utanför EU. Men tyvärr ... :( Jag har nu pratat med en sakkunnig inom Arbetsförmedlingen och fick tyvärr svar att de ej kan hjälpa till "så mycket". Jag fick råd att "googla" och se vad som dyker upp på Internet ... :(

    Tips: prova kontakta ansvariga för sidan som berättar om Universitet i Nya Zeeland, www.universitiesnz.ac.nz/contact - de borde kunna ge info på vilka Universitet som en "motsvarande utbildning" - till Samhällsplanerare /eller liknande yrke/ finns i Nya Zeeland.

    Du kan också på egen hand kan försöka hitta de utbildningar i Nya Zeeland som likanar din utbildning; det är den här sidan i första hand som jag kan rekommendera: www.universitiesnz.ac.nz/studying-in-nz

    Sedan kontaktar du de ansvariga för de utbildningar i Nya Zeeland och ber om hjälp att bland annat jämföra innehåll i din utbildning och i deras utbildningar.

    Men, till syvene & sist, är det oftast den enskilde arbetsgivaren som bestämmer. Och många ggr kan hen anställa "vem hen vill". :) Och då är det inte endast utbildning som spelar roll, utan mycket annat också: inklusive språkkunskaper; och även "personkemi" + mycket annat (ålder, familjesituation mm.).

    Det kan inte vara förbjudet att anställa en samhällsplanerare med en svensk utbildning, men om andra personer med motsvarande utbildning från Nya Zeeland (eller från ett annat land) konkurrerar om samma "jobb-position", så är det fritt fram för en arbetsgivare att anställa vem hen tycker passar bäst. Och många ggr tycker arbetsgivare att utbildning från "samma land", i detta från Nya Zeeland, passar bättre... det är i alla fall den erfarenhet som vi på Fråga SYV har.