Emma
    Hej! Jag har tänkt att söka in till varierande ProCivitas-skolor i Skåne i nian för att förbereda min gymnasieutbildning. Jag har varit i kontakt med ProCivitas-elever på en gymnasiemässa denna veckan och de berättade att samhällsvetenskapen på deras skola inte har några inriktningar. Min fråga lyder; Är jag berättigad en högskoleutbildning med Psykologi som huvudämne trots att jag INTE går Samhälle: Beteendevetenskap?
    Dessa kurser läser man på ProCivitas:
    Fördjupningskurser
    Gymnasiearbete
    Individuellt val

    Gymnasiegemensamma ämnen
    Engelska 5
    Engelska 6
    Historia 1B
    Idrott och hälsa 1
    Matematik 1
    Matematik 2
    Naturkunskap 1B
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1B
    Svenska 1
    Svenska 2
    Svenska 3

    Inriktning Samhällsvetenskap
    Geografi 1
    Historia 2
    Religionskunskap 2
    Samhällskunskap 2
    Samhällskunskap 3

    Programgemensamma karaktärsämnen
    Filosofi 1
    Moderna språk
    Psykologi 1
    *http://www.procivitas.se/lund/vara-program/samhallsvetenskapsprogrammet/
    Är det något ämne som fattas som gör ProCivitas-elever obehöriga till en Psykologigrundande högskoleutbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Behörighet till olika högskoleutbildningar kan du se här http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola
    Till psykolog behöver du Grundläggande behörighet (som är inbakad i alla högskoleförberedande program) + Matte 2 samt Samhälskunskap 1b.

    Matte 2 och Samhällskunskap 1b läses som obligatoriska kurser på Samhällsvetenskapsprogrammet. Det kan du se i Programplanen som är fastställd av Skolverket http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Så, svar på din fråga är - Ja, du blir behörig i fall du får godkända betyg så klart!

    Det är höga betyg som krävs för att komma in på Psykologprogrammet på högskolan. Det gäller att kämpa för höga betyg. Tänk också på att Meritpoängskurserna kan vara bra att läsa - godkända betyg i dem höjer konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg ganska mycket. Läs om Meritpoäng här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Med vänlig hälsning
    Mikael