Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Max!
    För att prövas i BII, kompletteringsgruppen, om du redan utan komplettering är behörig, behöver du Höja ditt Meritvärde genom en komplettering. Det gör du inte om du fick samma betyg som innan, utan ditt meritvärde är detsamma som innan. Därför kommer du inte prövad i kompletteringsgruppen.
    Jag undrar varför du gjorde prövning i matte 3c och inte i 3b? Det är lite lättare att få högre betyg i matte 3b och om du fick högre betyg i matte 3b (trots att i ditt examensbevis ingår matte 3c) så skulle ditt meritvärde höjas. Du kan göra prövningar i matte 1a, 2a och 3b och de högre betygen i de kurserna kommer räknas in i stället för lägre betyg i matte på samma nivå, men i andra spår, t.ex räknas matte 1a i stället för 1b eller 1c.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV