Albin
    Hej!

    Om jag konkurrerar med en annan person med samma meritvärde som jag har från gymnasiet (21.25), vem blir då antagen? Om vi säger att jag har skrivit högskoleprovet men inte den andra, blir jag då antagen före den personen? Eller spelar högskoleprovet inte in när man konkurrerar i gymnasiegruppen?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    hej Albin,
    betyg från gymnasiet eller komvux beblandas inte med högskoleprovet; man konkurrerar separat - i varje urvalsgrupp. Men, riktigt som du skriver, kan en situation uppstå när 2 eller fler personer konkurrerar om sista platsen i betygsgruppen - och då måste urval göras bland dem. Då kan den göras på olika sätt - antingen används resultat av högskoleprovet Eller så lottas platsen ut (vid ansökan tilldelas varje sökande ett Slumpmässigt Nummer) - det på de nummrena som "utlottningen" sker. Utlottningen tas i bruk sällan, men det förekommer.
    Exakt vad som görs i varje enskild situation när flera sökande konkurrerar om sista platsen - är det bäst att fråga Antagning.se.
    Hälsningar
    SYV