Jonna

    Hej! Jag vill gärna bli ämneslärare på gymnasienivå, och jag har två inriktningar som jag vill läsa och kunna utbilda i. Jag har kollat runt på olika högskolesidor, men ingen verkar ha utbildningen jag söker. IT är brett, men jag skulle kunna välja nästan vadsomhelst i ämnet, men jag hade väl främst tänkt mig programmering/webbutveckling. Går det att blanda så olika ämnen?

    (Har läst Estet-linje, så har bara läst Samhällskunskap 1 och vet att det måste kompletteras på komvux med Sam 2. Har även inte läst några IT-kurser, det närmaste jag har är programfördjupning på Interaktiv Media.)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,

    du har rätt i att du måste ha godkänt betyg i Samhällskunskap 2 för att kunna läsa mot lärare i Samhällskunskap.

    Du har också rätt i att det är mycket "brett" vad gäller lärare inom IT-ämnena. Och så ändras IT-branschen mycket snabbt: man hinner inte utbilda sig - så är det ngt. på gång igen. Programmering är mycket "färsk-vara" kan man säga... man måste vidareutbilda sig hela tiden.
    Och då är frågan - hur man blir behörig att undervisa i programmering på gymnasiet, mycket intressant - och kan vara svårt att ge svar på.

    Utbildningsutbud på högskolor/universitet inkl. Lärarhögskolorna förändras ständigt. Vad som blir sökbart till hösten 2018 vet man den 15 mars 2018 när ansökningsperiod börjar.

    Jag kan råda dig göra följande:

    - sök Samhällskunskap 2 på komvux och några kurser i programmering samt mer matte. Om du idag har godkänt betyg i matte 1, är det för lite matte du läste. Du behöver läsa mer matte - exakt hur mycket, kan jag inte svara på men kanske t o m matte 4 /helst t o m matte 4 ska du läsa/ - detta för att programmering bygger ganska mycket på mattekunskaperna.

    Som situationen med lärarkompetens är i Sverige idag - så kan man tyvärr!!! - få jobb som lärare även utan att vara behörig. :( Det är ett bra sätt att testa yrket och bestämma sig om man vill bli lärare eller inte.
    Vill man bli behörig lärare, måste man uppfylla kraven för lärarlegitimation som inkluderar LÄRAREXAMEN.
    Det finns olika typer av lärarexamina. Snabbast är det kanske att läsa mot lärare i fritidshem - 3 år på heltid. Med vilken som helst Lärarexamen kan man senare utöka sin behörighet. Det är en väg att gå.

    En annan väg att gå är att försöka hitta ÄMNESLÄRARPROGRAMMET som inkluderar de ämnena inom vilka man vill bli behörig lärare i - vilket är tyvärr inte det lättaste. :( Utbildningsutbud förändras. Och när du vill söka till lärarhögskolan, så kanske rätt ämneskombination inte erbjuds någonstans i Sverige. Det är mycket möjligt att det blir så.

    Alla högskoleutbildningar - kurser och program - som blir sökbara till hösten 2018, kommer till 15 mars 2018 dyka upp på www.antagning.se - då får man se om rätt ämneskombination erbjuds på någon lärarhögskola. Om man ej hittar, kan man vända sig till lärarhögskolan närmast där man bor och be om hjälp.
    Man kan också ansöka till ämneslärarprogrammet som inkluderar samhällskunskap och ngt. annat ämne - t.ex matematik... och se sen om man på ngt. sätt kan få in "IT-daga-programmering" in i sin lärarexamen.
    Det är inte ovanligt att mattelärare undervisar i dataämnen. Att utbilda sig till samhällskunskap och mattelärare på gymnasiet kan vara en bra idé. Som behörig gymnasielärare är man också behörig i samma ämnen på grundskolan. Och både samhällskunskap och matte är obligatoriska kurser på grundskolan och på alla gymnasieprogram; programmering är inte en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. Många elever lär sig programmering utanför skolan. Många unga är så pass duktiga och snabba inom programmering, att lärare har svårt att "hinna med" - då kan man finna sig i en situation när eleverna kan mer än jag, inom det ämnet, som är lärare ... :)

    Men, om man vill bli behörig att undervisa på gymnasiet i Samhällsk. och Programmeting /IT-ämnena/, dvs din ursprungliga frågan, och hittar inte ngt. Ämneslärarprogram som kombinerar de 2 ämnena - kan man läsa 120 hp Samhällskunskap (4 terminer på högskolenivå på heltid) + 90 hp (3 terminer på heltid) dataämnen, exakt vilka - kan inte jag säga... kan hända att de ämnen/kurser som du ska behöva läsa om 2-3 år idag ännu inte finns (IT-branschen går ju fram med sjumilasteg ...). Och efter det läser man KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp (3 terminer på heltid).  Det är femårig högskoleutbildning till gymnasielärare. Inom några andra ämneskombinationer kan det t o m krävas 5,5 år studier men samhällsk. och IT ser det ut som det räcker med 5 år.

    • : Tack så jättemycket för ett så snabbt och utvecklat svar! Då var det alltså inte så lätt som jag hoppades haha! Om jag utgår från det senaste svaret om att läsa Sammhällskunskap och Programmering/IT, kan jag strunta i det där med att utbilda mig till mattelärare? (är nog inte så taggad på just det :P). Kommer ju självklart att läsa kurserna som behövs för att bli utbildad (även om det är matte 4), men om jag förstår rätt på det sista du skrev där; menar du att jag ska gå i en skola för Samhällskunskap i två år, och sedan söka till en annan för Dataämnen och sist KPU? Blir det ungefär samma sak som om jag hade läst en hel utbildning på typ Samhäll/Engelska? Alltså får jag samma resultat, två huvudämnen? Eller måste jag faktiskt hitta ett ämneslärarprogram som har de kombinationerna jag vill läsa? Ursäkta om jag komplicerar det så mycket, men att söka till högskola verkar inte lätt!
    • Liselotte : Gymnasielärare har Ett huvudämne och Ett biämne - men är lika behörig i båda dem.
    • Liselotte : Det är BEKVÄMARE att komma in på Ämneslärarprogrammet - man blir antagen så läser man hela utbildningen, kurs efter kurs, utan att behöva göra fler ansökningar och vara orolig att man kanske ej kommer in på nästa kurs. Men om man ej hittar ett program som innehåller de rätta ämneskombinationer, då måste man välja att läsa ett program men "fel ämneskombination" eller läsa tillräckligt antal poäng inom sina undervisningsämnen och KPU "på det". Det är ingen skillnad i hur behörig man blir, om man läser ämneslärarprogrammet eller om man läser Sina ämnen + KPU.
    • : Okej då förstår jag! Några tips på hur jag skulle kunna söka efter en skola som lär ut i en kurs åt gången? (alltså inte ämneslärarprogrammet). För när man söker på "utbildningskurser" i Samhäll, så kommer det oftast upp just Ämneslärarprogrammet. Jag har kollat på antagning.se och studera.nu, men de flesta säger bara en fem års utblidning med 300/330 poäng, ska jag filtrera sökningen på något sätt?
    • Anna : Se mitt svar (nytt svar) - välj på www.studera.nu - flick till höger FLER FILTER - och sedan kolumnen till vänster - "endast kurser".
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    www.studera.nu - flick till höger FLER FILTER - och sedan kolumnen till vänster - "endast kurser".