Gregory
    Hej jag lyckades inte komma in på någon av de gymnasie skolorna som jag hadde valt och behövde göra en ny sen ansökan. Jag gjorde det den andra juli dagen efter resultatet kom, med hjälp av syv i min skola och valde 5 ny skolor som hadde platser. Nu efter några dagar märkte jag på webbsidan att mina val ändrats och de 5 nya står där istället nu.

    Men jag är just nu väldigt orolig för att det har nyss uppdaterats och det står att jag redan står som reserv. Jag vet inte vad detta betyder och är jätte orolig och stressad. Och det fins något som gör min mentala situation värre och det är att reserv siffran går upp från 6 till 9 på mitt första val och från 2-3 på mitt andra. Kan någon hjälpa mig och förklara vad det betyder. Betyder det att det är kört för mig och jag lyckades inte komma in på någon av dessa skolor heller eller om det bara är ett missförstånd från min sida. Jag tänker så för att syv från min skola sa att de inte skulle börja med att fixa sena val förre den 31 juli.

    Snälla hjälp mig. Så snabbt som möjligt. Jag är jätte orolig och stressad och vet inte vad jag ska göra

    Tack
    • Anna : Det är ditt gymnasieantagningskansli som du bör vända dig till.
    • Anna : Vilken stad söker du till gymnasiet i?
    • Anna : Vilken utbildning - program och inriktning vill du gå`?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gregory,

    givetvis vill vi på Fråga SYV hjäpa dig men du gör det inte lätt för oss; du uppger inte i vilken stad du söker; inte vilket program och inriktning heller... och hur ska vi då kunna hjälpa dig?
    Var god uppge i vilken stad du vill gå på gymnasiet; vilket program och inriktning vill du gå; svara också på om du är BEHÖRIG till den utbildningen / det programmet - som du söker till?
    ***
    Allmänt gäller
    Gymnasiet är inte obligatorisk skolform.
    Det läser man i mån av "möjlighet". Det är alltså - tyvärr - möjligt att stå utan gymnasieplats även om man är BEHÖRIG och vill gå på gymnasiet. De som har högre betyg från grundskolan, kommer in först.... och sedan "i mån av möjlighet".
    Du är inte myndig, under 18 år - du kan och bör i så fall involvera dina vårdnadshavare - som också de kan kontakta gymnasieantagningen och Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    Varje kommun har KAA, kommunens aktivitetsansvar - för ungdomar mellan 16 och 20 år. De ungdomar i den åldern som inte går någon utbildning och som inte jobbar eller aktivt söker jobb, omfattas av KAA.