Anna
    Jag är en tjej som ska välja gymnasium i höst och börjar luta ganska mycket mot ett musik/estetprogram. Det jag då undrar är vad som faktiskt gäller ansökningsdagar.

    Jag har tidigare varit under intrycket att jag bara kan söka när jag får min kod eller vad det nu är, dvs. runt 17 Januari eller någonstans runt där. Jag har trott att detta gäller alla program och skolor (förutom t.ex idrottsskolor). Men med tanke på att det är ansökningsprov för de flesta estet/musikprogram, gäller det något annat eller är det de här reglerna som gäller?

    Och för det andra handlar om spetsutbildningar i musik. Skolor i Stockholm som till exempel Lilla Akademien ger en redan möjligheten att skicka in en ansökan för att "anmäla" sig på något sätt. Är detta något man måste göra? Om man väntar tills man kan söka "på riktigt" kan man förlora sin chans då?

    Vet inte om jag formulerar mig bra men kort sagt så undrar jag när man faktiskt behöver söka till skolor med estetprogram eller spetsutbildningar i musik?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du kan inte söka till gymnasiet innan Ansökningsperioden börjar och du får inloggning till gymnasieantagningssidan. >>gymnasium/lilla-akademiens-musikgymnasium har öppet hus den 13 jan och infokväll den 8 februari och jag råder dig att besöka skolan redan den 13 jan om du kan.

    Anmäl dig (Gör IntresseAnmälan) till de utb du är intresserad av; då går du mer info om dem. Det är bra att du är ute i god tid och du har rätt i att det kan vara avvikande (tidigare) sista-dag-att-söka datum för speciella utbildningar som t.ex spetsutbildning där antagningsprov anordnas. Det är svårt att ge ett generellt svar -mycket beror på var du söker , i vilken del av Sverige. För att inte riskera ge dig fel svar, måste du uppge vilken kommun du är folkbokförd i och vilka skolor du är intresserad av; då kan vi få reda på vad som gäller just i din situation alternativt måste vi hänvisa till just ditt antagningskansli eller till SYV på den gymnasieskola dit du söker -hen kan ge dig alla datum som gäller just vid ansökan till deras skola.