Alexander
    Hej! Jag undrar om när man går sjöfartslinjen vilken jobb kommer jag få efter gymnasiet?
    • : Vilka ämnen behövs för sjö capten(befälhavare )
    • Liselotte : Det finns olika utbildningar till sjökapten/sjöbefäl i Sverige - och det är olika behörighetskrav som ställs på de olika utbildningar. Se även på en yrkeshögskoleutbildning till Skärgårdskapten: http://www.yhguiden.se/utbildning/marina-laroverket/skargardskapten1
    • : Kan jag bli skärgårdkapten genom el programmet?
    • Julia : ja, det är inte alls omöjligt att bli behörig till YH Skärgårdskapten på El/energiprogrammet eller på vilket annat gymnasieprogram som helst. Lägg bara till svenska/svenska som andraspråk 2 (som verkar krävas, trots att de skriver att de ej kräver någon särskild behörighet vad det gäller betyg). OBS! Start på Yrkeshögskoleutbildningar beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola. Just den utbildningen har än så länge starter hösten 2016 och 2017. Längre fram vet vi inte om den utbildningen kommer att finnas kvar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Det finns följande utbildningar till Sjöbefäll:

    - 1-årig utbildning på Chalmers (Teknikska högskola i Göteborg). Behörighet till den är - Grundläggande, dvs Examensbevis med godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6;

    - 3 årig utbildning på Chalmers som ger Sjökaptensexamen. Behörighet till den är - godkända betyg i Matematik 3b eller 3c, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + grundläggande.

    - 3-årigt program på Linnéuniversitetet (i Kalmar). Behörighet: godkända betyg i Matematik 2 samt i Fysik 1a eller Fysik 1b1 + grundläggande behörighet. Dessutom krävs - Matrosbehörighet eller 18 månaders behörighetsgrundande praktik för fartygsbefäl klass V, enligt gällande förordning om behörighet för sjöpersonal.

    - 4-årig Sjökaptensprogrammet på Linnéuniversitetet (i Kalmar). Behörighet: Fysik 1b1 eller 1a samt Matematik 2. Särskilt behörighetsvillkor: Giltigt läkarintyg för sjöfolk i befattning obegränsad fart, däck, säkerhetsbesättning.

    Om du undrar ang. Marinteknikprogrammet på gymnasiet (ett speciellt program med egna examensmål), råder jag dig att läsa på den här sidan på GymnasieGuiden där du bl a ser att man kan efter gymnasiet arbeta som Båtbyggare, som Marintekniker eller Marinsystemtekniker.

    Marinteknikprogrammet erbjuds på två gymnasieskolor - på Marina Läroverket och på Vadsbogymnasiet. Utbildning är Riksrekryterande, vilket betyder att elever från hela Sverige söker som förstahandssökande.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv