Ojoj

    Hej SYV! Jag är en 21 åring tjej som för tillfället går första terminen för SSK-programmet. Jag tycker delvis att det är oerhört spännande, varför blir vi sjuka? Varför känner vi smärta osv. Men.. en del av mig kan inte låta bli att tänka på biomedicinska analytiker som jobb och att om jag hade haft behörighet för den utbildningen efter gymnasiet så hade jag sökt dit. Jag tycker att omvårdnad i form av basala hygien, lyft, konstant patient kontakt är tungt och belastande(har arbetat som vårdbiträde på sommrarna). Jag gick Sam med extra kursen naturkunskap 2 och biologi 2 Men visste inte riktigt om yrket och passade inte på att lägga till fler naturkunskaps ämnen i trean! Nu funderar jag bara, hur svårt är det att uppnå behörighet? Hur träligt är det och är det värt det? Skulle jag på något sätt exempelvis kunna söka till höst 2023? Genom att läsa behörighet på komvux i några veckor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    behörighet till BMA-programmet brukar beskrivas så här: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller 3c. Grundläggande behörighet har du och du skriver också om att du "har läst biologi 2" - jag antar att du har godkänt betyg i den kursen. Att du har godkänt i naturkunskap 2 kommer i detta fallet inte hjälpa.
    Hur är det med matten? Om du har godkänt betyg i matematik 2, så behöver du nu läsa matematik 3 (b eller c). En mattekurs går på 100 gymnasiala poäng.
    Kemi 1 och 2 är också två stycken 100p.kurser. Fysik 1a är en 150p.kurs, som läses på heltid på 7,5 veckor.
    Alltså, om du behöver läsa tre stycken 100p.kurser så tar det, om man läser på heltid - 15 veckor. Plus du behöver också fysik 1a, som tar, på heltid, 7,5 veckor. Du behöver, alltså, på heltid läsa 22,5 veckor (det är lite längre än en termin).
    Sista dag för komplettering med betyg om man gjort ansökan till hösten 2023 till en svensk högskoleutbildning blir den 21 juni 2023. Det är alltså lite längre tid än 2 månader (från idag till 21 juni...). Jag kan inte se någon möjlighet att på så kort tid hinna komplettera. Men om du anser att du redan har Kunskaperna, se om du hittar var du kan göra prövningar. Du behöver, hur som helst, kunna uppvisa godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet och obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar. Du kan fundera på hur du vill göra och planera på att komplettera på lite längre sikt.
    Jag vill också tipsa om yrken som en sjuksköterska kan vidareutbilda sig till:
    Barnmorska
    Transplantationskoordinator
    Sjuksköterska inom digital vård
    Företagssköterska
    Specialistsjuksköterska - t.ex Anestesisjuksköterska eller specialiserad inom operation/kirurgi
    Skolsköterska
    Du får också gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar - t.ex YH som leder till att man kan jobba i något yrke inom Hälsa- och sjukvård

    Studie- och yrkesvägledare