Agnes
    Hej!
    Jag hade tänkt välja ekonomiprogrammet till gymnasiet, eftersom jag kanske vill syssla med handel, affärer och ekonomi när jag blir äldre, och också för att det är en bra grund för många yrken. Problemet är bara att jag sjukt gärna skulle vilja gå Kungsholmens gymnasium och de har inte ekonomiprogrammet. Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att gå sam, men vill så mycket hellre gå ekonomi.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!

    Jag föreslår att du jämför de generella programplanerna för Ekonomiprogrammet>> och för Samhällsvetenskapsprogrammet>>

    så ser du att skillnaden är inte så stor.

    Det som man dock får göra på Ekonomiprogrammet och som man inte får göra på Samhällsvetenskapsprogrammet, är att prova på driva företag under ett år på gymnasiet, det kallas för UF, Ung Företagsamhet.

    Du kan kika på de gymnasieskolor som erbjuder ekonomiprogrammet: det finns i Stockhom ca 30 gymnasieskolor som erbjuder Ekonomiprogrammet>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!

    ANNA