Linnea
    Hej, jag vill bli sjuksköterska efter gymnasiet, och har valt VO. Jag kommer att välja lärling. Men man måste få väldigt höga betyg på alla kurserna för att komma in på sjuksköterska programmet. Måste man få alla A eller några A och resten B? Eller går det med C?
    Jag kommer då välja lärling och undrar om jag kommer få samma kunskaper som de som inte är lärlingar? Då jag vill få höga betyg på alla kurserna. Är det bättre och ta icke lärling då? Vilka kurser är det man inte lär sig i skolan när man är lärling? Tex matte osv. Jag valde lärling för att skolan jag valde är ca 1 timma ifrån mig och jag har ingen lust och vakna tidigt och åka spårvagn, och föredrar praktik.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    Lärling är en speciell studieform, men som leder till att man får samma kunskaper i samma kurser (som om man läste de kurserna på skolan).

    Matte läser man på skolan, även som lärling - och svenska och engelska också. Man läser samma kurser när man är lärling så "på så sätt" spelar det ingen roll.

    Försök få så höga betyg du kan i alla kurser. Antagningsgräns till utbildning sjuksköterska kan variera i olika städer och från år till år också - så det är ingen som med säkerhet kan svara på - var antagningsgräns kommer att "hamna" när det är dags för dig att söka utbildning på högskola.

    Du kan också ändra dig "på vägen" och kanske vill läsa till Tandsköterska, Medicinsk sekreterare eller Specialistundersköterska på en yrkeshögskola. Eller så kanske du vill söka till en annan högskoleutbildning - t.ex bli Arbetsterapeut, Fysioterapeut eller Audionom eller Dietist.

    Så mitt råd till dig är att du försöker få så höga betyg du kan i alla kurser och att du också funderar över möjlighet att göra Högskoleprovet. Det är frivilligt. Kostar 450 kr för varje gång man gör Högskoleprovet. Du vet kanske att man kan göra högskoleprovet 2 ggr om året - på våren och på hösten och det finns inte någon åldersgräns, utan du kan börja göra HP så fort som möjligt. Resultat av HP gör att du prövar i ännu en urvalsgrupp till högskola, dvs du får en extra chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Om du väljer att söka till yrkeshögskola, spelar inte resultat av högskoleprovet någon roll i så fall. Då behöver du inte göra HP, om du bestämmer dig för att bli Tandsköterska, Specialistundersköterska eller Vårdsekreterare t.ex. Det finn många spännande utbildningar inom Yrkeshögskola och du hittar alla dem på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare