Amanda
    Jag är sugen på att läsa franska på universitet men för att söka den kursen som jag vill läsa måste jag ha läst franska steg 3 vilket jag inte gjort men jag vill inte hamna i andra urvalsgruppen när jag söker ett annat program senare. Så då undrar jag om det är möjligt att välja bort en kurs jag tentat av när jag söker till universitet nästa gång eller hur bör jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    jag vill börja mitt svar med att påpeka att det är inte alltid till nackdel att söka i den gruppen som har kompletterat - det är inte en "sämre grupp" utan EN ANNAN grupp. Det händer att poängen är lägre och med det är det lättare att komma in i den gruppen som har kompletterat /BII urvalsgruppen/.
    Med det sagt, så går vi vidare till att - om du måste ha en kurs för behörighet och inte har den i Gymnasieexamen så måste du ju läsa den på KomVux eller göra Särskild prövning, för att i annat fall är du inte behörig och kommer inte att antas till utbildningen.

    Jag ser att du är 23 år och du måste ha slutat på gymnasiet för några år sedan. Fick du ett Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument? Vad är överskrift på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet? Det är jätteviktigt att veta eftersom det är olika regler som gäller för innehavare av olika dokument.

    Om du svarar på frågan ang. vad rubriken är på det dokumentet som du fick på gymnasiet, kan jag ge dig ett korrekt svar. I annat fall, så kan jag inte svara på din fråga, tyvärr.

    Du kan också ta med dig ditt gymnasiedokument och gå prata med en SYV på KomVux i din hemkommun.

    Mvh
    Anna SYV