Prietha
    Jag är jätteintresserad av so ämnena men tycker också att matte är kul. Jag skulle jättegärna vilja gå ekonomi men det finns inte där jag bor och jag skulle behöva flytta 10 mil för att gå det. Jag känner mig verkligen inte redo till att flytta till en stad där jag inte känner någon och behöva bo själv, betala hyra, leva på budget osv men jag vill jättegärna plugga något som har med ekonomi och samhälle att göra.

    På min ort så erbjuder dom ett slags "ekonomi-paket" där man går samhälle-beteende och sedan under programfördjupning väljer entreprenörskap, matematik 3b och rätten och samhället. Sedan under individuella val så väljer man t.ex privat juridik och företagsekonomi.

    Egentligen så är skillnaderna inte så stora förutom att jag läser beteende i 2an och sedan själva ekonomi delen i trean. Men jag skulle vilja läsa mer ekonomi än om hur människan fungerar men är som sagt varken redo eller mogen för att flytta.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Prietha, kan du tänka dig läsa på distans?
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium erbjuder distansstudier på bl a Ekonomiprogrammet (det är några obligatoriska träffar men annars så läser du hemifrån).

    Annars så är det, precis som du själv, har påpekat - skillnaden är inte så stor mellan programmen och det finns ett begränsat antal kurser inom Ekonomi på gymnasiet (även inom Ekonomiprogrammet).

    Undrar en sak: ser att du bor i Sala och den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kungsangsgymnasiet i Sala erbjuder Ekonomiprogrammet. Är det för långt för dig att pendla till den?

    Du får gärna återkomma med svar angående varför du inte vill eller kan söka till Kunsängsgymnasiet i Sala.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV