Tyra

    Hej! Jag behöver hjälp med att välja program. Jag är född 2005 och har alltså precis börjat mitt första år på gymnasiet. I min stad finns endast en gymnasieskola, på vilken jag just nu går samhällsprogrammet. Jag tänker, om jag går kvar där, att jag ska köra på Media-inriktningen sen. När jag blir stor vill jag antingen jobba inom filmindustrin (skådespelare, regissör osv.) eller som journalist (då hade ju Media-inriktningen passat bra), men det viktigaste för mig är nästan att plugga och jobba utomlands. Det är något jag velat göra jättelänge och verkligen satsar på. Jag har nu förstått att IB-programmet kan hjälpa till med det. Det finns en skola ca en halvtimme från där jag bor som erbjuder IB, och det går bussar både dit och hem regelbundet så det är inget problem. Engelska är mitt främsta ämne så att undervisningen är på det språket är absolut inget problem det heller, utan snarare något jag tycker verkar kul. Jag gick ut högstadiet med väl över 300 poäng och har inte så svårt för plugget. Jag tycker dessutom att undervisningen på IB verkar väldigt intressant. Dock har jag förstått att IB ska vara extremt svårt, och många verkar inte tycka att det var värt det. Jag älskar att skriva uppsatser och sånt, och gillar att utmanas i skolan, men är orolig för att jag ska ge upp 3 år av mitt liv på detta och att jag sedan inte kommer känna att det är värt det. Jag har fritidsintressen och kompisar som jag värderar högt, och vill dessutom på nåt sätt tjäna pengar under min gymnasietid att ha efteråt. Är det möjligt att balansera allt det med IB? Jag kommer att göra allt för att plugga utomlands efter gymnasiet, helst på ett university i New York eller London, och om jag förstått det rätt så kommer betyg från samhällsprogrammet i Sverige med största sannolikhet inte ta mig så långt på den fronten. Med IB-betygen har jag ju mycket större chans där, och om jag skulle få för mig att gå högskola/universitet i Sverige så finns ju alltid högskoleprovet? På fredag ska jag hälsa på IB-programmet och göra en engelska intervju och ett matteprov. Det finns platser, så om det går bra kan jag byta. Tycker du att jag ska göra det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tyra!
    hälsa på skolan och gör proverna. Sedan, om IB-skola svarar att du är välkommen, då har du ett val (ännu kan du inte byta).
    Känn hur det känns på skolan, gå runt, be att få sitta på någon lektion eller följa en klass under en hel dag; det kallas för "skuggning".
    På de flesta IB-gymnasieskolor i Sverige läser eleverna kurser där de följer svenska kursplaner och får svenska betyg (under år 1 på gymnasiet)- fråga hur det är på den skolan du kommer besöka. Här tänker jag så här: i fall du byter, så är det bra att veta att du med de betygen du får till sommaren, i slutet av ditt första gymnasieår, skulle kunna byta tillbaka till SA eller till NA (om ledig plats då finns på någon skola med SA eller NA inom pendlingsavstånd).

    Varför vissa elever ångrar att de läste IB-programmet kan vara för att om de missade stora slutproven (som finns i slutet av IB-programmet) så har de endast 2 chanser till omprov och sedan är det i princip endast folkhögskolans allmänna kurser som gäller att söka till för att uppnå grundläggande behörighet, i så fall. Saken är den att betygen från komvux går inte att kombinera med IB-betygen, för att IB-betygen är inte svenska, utan internationella.
    Om du kommer att trivas med att ha undervisning på engelska och pendla i 3 år - kan vi här på FRåGA SYV inte svara på.

    Det stämmer att IB-programmet förbereder till internationella studier och till att bo och jobba utomlands. Och att med IB-diploma kan man även komma in på de svenska utbildningar också.

    Sedan är det så här också att IB-programmet är 2-årigt och i Sverige är första året den så kallade "pre-IB", förberedelseåret där man läser i princip samma kurser (i alla fall på de flesta IB-skolorna) som på samhällsvet.programmet och/eller naturvet.programmet, fast man läser de på engelska. Varje svensk IB skola bestämmer själv hur de vill lägga upp sitt förberedelseår, dvs åk 1 på gymnasiet, så fråga gärna om det när du besöker skolan.

    Så, frågan är om du skulle kunna komma in på IB nästa år, direkt till år1 (av 2) på IB-programmet med betygen från din nuvarande skola, där du i så fall läser år1 och byter då under sommaren?
    Om du blir godkänd på proven på IB-skolan, fråga om du skulle kunna komma in nästa höst, direkt till år1 på IB (om du vill). Du kan få svar att det är för tidigt att säga, för skolan vet inte om det då kommer finnas ledig plats... så det finns en risk här att du inte ska kunna göra så, även om du passar för IB-programmet och gärna vill läsa där.
    Om du ska kunna ha tillräckligt mycket fritid för hobby och för dina vänner - kan vi inte heller svara om... Det är individuellt hur mycket tid varje elev lägger på sina studier. Heltidsstudier = 40 timmar i veckan, likt heltidsjobb. Men vissa elever klarar det på kortare tid (jag menar hemläxor, förbereda sig till prov mm) och vissa behöver eller väljer att lägga mycket mer tid för att de behöver mer tid eller för att de är väldigt intresserade samtidigt som de satsar på de högsta betygen.
    OBS! tänk på att de största skillnaderna mellan ett "vanligt svenskt gymnasieprogram" och IB-programmet är inte endast undervisningsspråk men även upplägget (på IB läser man mot de stora avgörande proven i slutet av programmet... det liknar på sätt och vis det "gamla" svenska gymnasieexamensprovet i slutet av gymnasiet, som sedan många år inte längre finns... de som inte klarade provet fick gå ut bakvägen utan studentmössa). Klarar man inte IB-slutproven får ej diploma och endast max 2 chanser till omprov (de så kallade "retakes"). Jag vill inte skrämmas. Jag vill bara påtala att ett sådant upplägg passar inte alla. Och det är i vilket fall bra att på förhand veta vad som gäller.