Melinda
    Hej! Jag går i årskurs 8 det här året men vill gå om. Jag har F i svenska och fysik, (och E- i matte för det har jag alltid haft svårt för) men det är bara för att jag inte har lämnat in en svenska novell och inte gjort ett fysik prov. Men mina lärare har sagt att när jag lämnar in uppgiften och skriver provet kommer målvarningen försvinna. Men jag har inte haft någon motivation i skolan alls de senaste åren och har även rätt hög frånvaro (inte såpass hög att skola tagit upp det) och jag vet att jag kan göra allt mycket bättre. Tycker ni det skulle vara en dålig grej att ta upp det med mina föräldrar? Jag vill göra bättre ifrån mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melina! Det är mycket bra att du vet att du kan göra det bättre ifrån dig!

    Att ta stöd från föräldrarna är också mycket bra. De vill ditt bästa och de känner dig väl. Prata med dem, förklara hur du känner och be om råd.

    Angående gå om ett år i grundskolan, så är det "en stor grej" och eleven eller föräldrarna kan inte själva bestämma att eleven ska gå om. Det är ett beslut som tas av utbildningsförvaltningen och ofta har rektor "sista ordet", dvs beslut kan ofta vara delegerat till rektor på grundskolan.

    Du får framföra ditt Önskemål om att gå om, men du kan inte fatta det beslutet.

    Det Du kan och enl min mening Bör göra är att ha så hög närvaro som möjligt och göra ditt bästa i varje ämne du läser; prata med både dina föräldrar och dina lärare och fråga vad de kan göra för att hjälpa dig uppnå bättre studieresultat.

    vänligen

    Julia SYV

    • : Jag har ingen som helst motivation att ens försöka få upp betygen eller ta tag i detta. Jag vet exakt hur illa det är och har full koll men sen kommer det fler och fler uppgifter osv och jag orkar inte ens försöka göra bra ifrån mig. Men jag vet att jag är smart förmodligen en av de smartaste i klassen det är bara motviationen och viljan som inte finns där.
    • Anna : Tråkigt att du inte känner att du har motivationen och viljan att ta tag i dina studier! Prova gå prata med kurator och med skolsköterska. De kan förhoppningsvis tips att ge på vad som kan hjälpa dig. Men vill du ha motivationen och viljan? Du har de inte just nu, det förstår jag. Men vill du få dem? Snart är det sommarlovet. Kanske kan du försöka få sommarjobb? Eller göra en resa under sommaren? Det kan hjälpa att få upp motivationen och viljan! :)