Kristian

    Hej!
    Jag läser in kurserna: Ma2, Sv2 och Eng6 på komvux just nu och måste snart söka till en utbildning. Jag har tänkt att söka flera yh-utbildningar och behörigheten på de olika utbildningarna skiljer sig. Ena yh-utbildningen har t.ex. behörigheten: Ma1, Sv1 och Eng5. Medans en annan har behörigheten: Ma2, Sv2 och Eng6.

    Min fråga är då om jag ska komplettera mina betyg som jag kommer få på komvux (Ma2, Sv2, Eng6) även när jag ska söka den yh-utbildningen med den lägre behörigheten (Ma1, Sv1, Eng5)?
    (Har kurserna Ma1, Sv1 och Eng5 från gymnasiet).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, det tycker jag är bra att komplettera sin ansökan med betyg i högre kurser, även om de ej krävs för behörighet till just den yrkeshögskoleutb. Det kommer att göra dig ännu mer behörig !;)