Ellie
    Hej! Jag är i processen att kolla upp program jag vill söka, och de som främst intresserar mig är det humanistiska programmet och det samhällsvetenskapliga programmet. Men när jag kollar vilka möjligheter man har för vidare studier efter dessa program så blir det förvirrande. Vissa säger att man har i princip samma möjligheter, medan vissa får det att låta som att möjligheterna efter humanistisk linje är mycket mer begränsande. Då jag nästan bestämt mig för att ta humanistiska programmet som förstahandsval gjorde detta mig lite orolig. Kommer jag begränsa mina möjligheter om jag väljer det över samhäll? Tack på förhand!
    • Anna : Den stora skillnaden mellan HU och SA är att man på HU inte läser matematik 2 (som obligatorisk kurs).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellie,

    mycket beror på vilka valbara kurser man kommer att läsa... och det beror inte endast på vad du vill välja, men även i mångt och mycket på Vad din skola kan erbjuda ... det är tyvärr lärarbrist och rektorer måste prioritera de Obligatoriska kurser. På så sätt kommer elever på SA läsa matematik 2 (eftersom det är en obligatorisk kurs på SA), men eleverna på HU kanske kan få läsa matte 2, om det finns lärarkapacitet och om tillräckligt stort antal elever väljer den kursen.

    Du kan ta och jämföra de generella programplanerna för SA och HU. Då ser du vilka Obligatoriska kurser är och vilka som är valbara.
    Exakt vilka valbara kurser man ska få läsa kan man inte vara säger på, på förhand.

    Hänvisningar:
    Yrken efter SA - framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar
    Programplan för Humanistiska programmet - HU/programplan/Programplan_HU.pdf
    info om HU - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU
    Programplan för Samhällsvet.programmet - SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    info om SA - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA

    Exempel på yrken där matte 2 krävs för behörighet till att komma in på utbildningen är bland annat: Tandtekniker, Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Arbetsterapeut, Socionom, PsykoIog (för de yrken krävs samma behörighet till alla de utbildningar, förutom att psykologprogrammet kräver inte Naturkunskap 2). Om man dessutom får godkänt betyg i den obligatoriska kursen Idrott och hälsa 1 - blir man även behörig till Fysioterapeutprogrammet, som leder till yrket Fysioterapeut (fd yrket Sjukgymnast).

    Det är brist på sjuksköterskor i Sverige idag och prognosen är att det blir fortsatt brist. Det blir därför med stor sannolikhet lätt att få jobb om man är legitimerad sjuksköterska. Sjuksköterskeprogrammet kräver för särskild behörighet matematik 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b.
    ****
    Naturkunskap 2 läses ej som obligatorisk kurs varken sig på Humanistiska eller på Samhällsvet.programmet.
    Ofta får man läsa nk2 som en valbar kurs, men kan inte garanteras.
    Blir man inte behörig på gymnasiet, kan man söka komplettera på komvux, på en folkhögskola eller på basår på högskolenivå.