Daniella

    Hej! Jag undrar vad skillnaden mellan högskola och universitet är, och är det högskola eller universitet som kommer först efter gymnasium? En fråga till, finns det något som kommer efter universitet eller högskola? Alltså något högre upp? Eller är det högskola eller universitet som är den sista utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Skillnaden mellan ett universitet och en högskola är att bara universitet får utfärda examen på forskarnivå. Men genom att samarbeta på olika sätt kan även många högskolor göra det idag. I praktiken är det ingen skillnad att studera på en svensk högskola eller universitet för de allra flesta studenter.
    Allt fler högskolor ansöker om och får kalla sig för Universitet; t.ex blev Malmö högskola - Malmö Universitet, men det behöver inte innebära ngn som helst ändring för de som söker till grundutbildning på högskolenivå i Malmö.

    OBS! det finns även andra skolformer förutom högskolor/universitet - ex. yrkeshögskola, folkhögskola och KKU...
    ***
    Utbildnings"trappa" efter gymnasiet: Efter högskoleutb. på Grundnivå, kan man söka till Avancerad nivå (magister eller master); sedan finns det forskarutbildningar; se t.ex info på framtid.se/doktorand och professor.