Ronaldo
    Hej!

    Jag undrar om system engineer är den engelska motsvarigheten till systemutvecklare? Är det då verkligen ett slags ingenjörsyrke?

    Jag undrar också hur framtiden ser ut för systemutvecklare? Är det verkligen sant att lönen är bättre för systemutvecklare än för maskiningenjörer (med inriktning på produktutveckling)? Det står så enligt allastudier.se att lönen för systemutvecklare är högre, samtidigt som det är mer eftersträvat.

    I sådana fall känner jag att det inte är värt för mig att välja maskiningenjör (produktutvecklare), då studierna är längre (basår 60hp + maskiningenjör 180hp), och mer krävande (Ma3, Fysik 2, Kemi 2), etc. Det enda som egentligen lockar mig här, är att det möjliggör att jag kan designa egna produkter, och använda min talang i att rita. En av mina drömmar är som sagt att designa bilar.

    Men hur ser det ut egentligen om man skulle se bortom Sverige? Hur ser lönerna och arbetsmarknaden ut i länder som Tyskland, Frankrike, Spanien eller Storbritannien? Det kanske skiljer sig så mycket att det är en "tvärtom" situation, där maskiningenjör är bättre vad gäller just arbetsmarknad och lön. Jag skulle gärna vilja jobba utomlands, främst i Tyskland.

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ronaldo,

    du ställer mycket viktiga och intressanta frågor och jag önskar att vi på Fråga SYV hade resurser att bevaka den internationella arbetsmarknaden, men det har vi tyvärr inte. Vi måste därför hänvisa till dem som vi tror bättre kan svara på din fråga - EURES-rådgivare>>, experter på Tyskland i första hand:
    till de här epostadresser kan du skriva på Engelska om du hellre vill det, men givetvis går det bra att skriva till dem på tyska:
    [email protected]

    För övrigt, så måste jag påpeka att situationen på arbetsmarknaden är föränderlig och om hur arbetsmarknaden för olika yrkeskategorier kommer att se ut om flera år - är det egentligen ingen som vet. Det finns prognoser, men de kan också "slå fel". Ingen kan ge dig en garanti på att "med den och den utbildningen" blir det lätt att få jobb i "det här landet" om några år.

    Hoppas mitt svar blir ändå på ngt. sätt till hjälp för dig!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack så hemskt mycket för svaret, nu kanske det är för sent, då sista anmälningsdagen är idag, och ingen har svarat hittills. Men kan du snälla bekräfta ifall detta är samma sak som systemutveckling? https://www.youtube.com/watch?v=6XuQt7azohM
    • Ludmila : Det finns olika inriktningar inom Systemutveckling och t o m olika yrken som alla kan kallas för "systemutvecklare". Vi har ingen expert på just det här "smala område" och råder därför att söka svar hos studievägledare som jobbar på de institutioner/fakultet där de utbildningar ges som intresserar dig i första hand.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick svar från en EURES-rådgivare, expert på arbetsmarknaden i Tyskland. Var god läs svaret nedan:

    "Ingenjör"... - menas det i Tyskland egentligen att det kravs en speciellt utbildning—på universitetsnivå - för att kvalificera sig för jobbet.

    Och jobbet kan kallas „systemutvecklare" men där kan finnas flera betäckningar i branchen, det är inte lätt att hitta en enkel betäckning för komplexa jobb.

    https://berufenet.arbeitsagentur.de/berufenet/bkb/94031.pdf

    Desutom är det viktigt, att man lär sig tyska i alla fall för att klara sig på jobbet i Tyskland.
    De flesta arbetgivare som bjuder jobb önskar att man kan göra sig förstådd, även om arbetsspråk kan vara engelska—men det finns bara hos jättestora arbetgivare.
    Oftas bjuder mellanstora – eller mindre arbetgivare jobb - till början - och där behövs tyska språket i alla fall.

    Det beror på bransch och storlek på arbetgivaren och egen erfarenhet och profil hur mycket man tjänar.

    Men för att kunna ge speciell information om vad som gäller utvecklingen i bilbranchen, kommer jag att fraga vår ingenjörs-team.
     Återkommer med svar till dig så snart som mögligt !

    Hej så länge !

    EURES Beraterin
    Telefon: +49 (0) 381 804 1256
    Telefax: +49 (0) 381 804 1271
    E-Mail:   ZAV-IPS-Nord @arbeitsagentur.de
    Internet:  www.zav.de

    Bundesagentur für Arbeit
    Zentrale Auslands- und Fachvermittlung (ZAV)
    Internationaler Personalservice Nord
    Kopernikusstr. 1a
    18057 Rostock

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick idag svar från en EURES-rådgivare i Tyskland. Jag klistrar in det svaret här nedan. Hoppas det ger dig mer bra info som du kan ha nytta av:

    Jag kommer tillbaks till dig med flera länkar som ger lite mera informationer, när det gäller att läsa : automobil- design.

    http://www.wikihow.com/Become-an-Automobile-Designer

    På den här sidan finns – tyvärr på tyska- flera mögligheter/ flera väg att studera i automobil-industrin i Tyskland.

    http://www.karrierefuehrer.de/automobile/studiengaenge/studiengaenge-mit-schwerpunkt-automobil.html

    Om man tänker att studera i Sverige och jobba i Tyskland senare- kanske det är bra att hitta en högskole/ universitet som har samarbete mellan Tyskland och Sverige i det ämnet.
    Se om du finner relevant information om samarbete/kooperationen på en hemsida - länk här nedan:
    „Search for partnerships „

    https://www.hochschulkompass.de/en/partnerships/search-for-partnerships.html