Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Skillnad på beteendevetenskapligT & beteendevetenskapligA?
2Poäng
Linda
Hej!
Jag har lite olika frågor.
När jag söker på "beteendevetenskap" och program på högskoleguiden hittar jag 6 program som är intressanta.
2 av dem heter beteendevetenskapligA programmet och finns i Eskilstuna och Västerås och de 4 andra heter "BeteendevetenskapligT program" och finns både på distans och på olika universitet.
Vad är skillnaden mellan vetenskapliga och vetenskapligt? Blir man beteendevetare på båda två?
Och varför krävs matte B på vissa av dem här men inte på alla?
Beteendevetare>> som "ett yrke" är ett ganska diffust begrepp... Både sociologer, socionomer och psykologer är också beteendevetare.
Men Socionom får ett yrkesexamen, och Psykolog är i Sverige - ett Legitimationsyrke>> där Socialstyrelsen ställer strikta krav och man får er arbeta som psykolog utan legitimation.
"Beteendevetare" kan man kalla sig, om man vill, om man läste lite psykologi, eller sociologi eller pedagogik. Men för att få Kandidatexamen, här ställs det ganska strikta krav, men de behöver inte vara identiska på olika högskolor och universitet. Innehåll i programmen är inte identisk, och därför är förkunskapskraven också olika.
Alla högskoleutbildningar kräver Grundläggande behörighet, men sedan vad det gäller den särskilda behörigheten, kan det variera ganska mycket - från en högskola till en annan. Detta ofta pga innehåll i utbildningar inte är exakt detsamma. Men även om innehållet skulle vara detsamma, har varje lärosäte (inom den så kallade "akademiska friheten") rätt att bestämma att t.ex matte 2 krävs ej. Men en annan högskola har bestämt att det krävs. Det får de bestämma lokalt på varje högskola/universitet.
Ang. namnen på utbildningar på högskolan - är det samma sak där... Varje lärosäte får "hitta på" vilka namn de vill. T.ex Tandläkarprogrammet kan kallas för Tandläkarutbildningen. Och det gör det också på en av högskolorna! :)
Som sökande intresserad av att bli "beteendevetare", förstår jag att det inte är så lätt. Det är ganska så förvirrande - att samma utbildning kan ha olika namn i olika städer och utbildningar med samma namn kan ha olika innehåll. :)
Det jag kan råda dig att göra är att noga läsa på högskolornas egna hemsidor och att ta kontakt med deras Studievägledare och Programansvariga. Dock är det ofta så att de vet om sin egen utbildning, men ej kan (eller vill) jämföra den med andra utbildningar inom samma "fält"/område.
Du kan söka upp till 20 alternativ i din ansökan till högskola/universitet och du kan bli antagen till 1,5 heltid (150% av studietakt), dvs ett program på heltid och samtidigt till en kurs som går på halvtid, t.ex. Du kan därför söka många av de Beteendevetenskapliga och Beteendevetenskaps- och liknande... :) program och även fristående kurser och komma in på fler än ett alternativ samtidigt, t.ex om det är tre alternativ på halvtid - så kan du bli antagen till alla dem tre samtidigt.
Vet inte om mitt svar blir till så mycket hjälp, men hoppas att det blir till någon hjälp i alla fall...
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'grundskolans senare år' (2 st.)
Hej, jag har läst fritidshem med inriktning idrott på göteborgs universitet. Där läste jag 30 hp idrott och är behörig att undervisa i ämnet idrott åk 1-6. Jag har för mig att jag måste läsa 15 hp till för att bli...
Milla : :
Hej!det svaret vi tidigare fått från en sakkunnig säger: Med 90 HÖGSKOLEPOÄNG I IDROTT OCH HÄLSA i en lärarexamen eller som utökad behörighet,... Läs hela svaret
Hej! Jag har en förskollärarexamen och jag är intresserad av att arbeta som hemkunskapslärare på grundskolan. Jag undrar om jag kan läsa någon kurs i hemkunskap och sedan bli behörig att jobba som hemkunskapslärare? Om inte, hur går jag...
Milla : :
Hej!Kika gärna på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare - i stycket UTBILDNING i yrkespresentationen läser man bl a följande: Ämnet "hem-och... Läs hela svaret