Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Skillnad på beteendevetenskapligT & beteendevetenskapligA?
2Poäng
Linda
Hej!
Jag har lite olika frågor.
När jag söker på "beteendevetenskap" och program på högskoleguiden hittar jag 6 program som är intressanta.
2 av dem heter beteendevetenskapligA programmet och finns i Eskilstuna och Västerås och de 4 andra heter "BeteendevetenskapligT program" och finns både på distans och på olika universitet.
Vad är skillnaden mellan vetenskapliga och vetenskapligt? Blir man beteendevetare på båda två?
Och varför krävs matte B på vissa av dem här men inte på alla?
Beteendevetare>> som "ett yrke" är ett ganska diffust begrepp... Både sociologer, socionomer och psykologer är också beteendevetare.
Men Socionom får ett yrkesexamen, och Psykolog är i Sverige - ett Legitimationsyrke>> där Socialstyrelsen ställer strikta krav och man får er arbeta som psykolog utan legitimation.
"Beteendevetare" kan man kalla sig, om man vill, om man läste lite psykologi, eller sociologi eller pedagogik. Men för att få Kandidatexamen, här ställs det ganska strikta krav, men de behöver inte vara identiska på olika högskolor och universitet. Innehåll i programmen är inte identisk, och därför är förkunskapskraven också olika.
Alla högskoleutbildningar kräver Grundläggande behörighet, men sedan vad det gäller den särskilda behörigheten, kan det variera ganska mycket - från en högskola till en annan. Detta ofta pga innehåll i utbildningar inte är exakt detsamma. Men även om innehållet skulle vara detsamma, har varje lärosäte (inom den så kallade "akademiska friheten") rätt att bestämma att t.ex matte 2 krävs ej. Men en annan högskola har bestämt att det krävs. Det får de bestämma lokalt på varje högskola/universitet.
Ang. namnen på utbildningar på högskolan - är det samma sak där... Varje lärosäte får "hitta på" vilka namn de vill. T.ex Tandläkarprogrammet kan kallas för Tandläkarutbildningen. Och det gör det också på en av högskolorna! :)
Som sökande intresserad av att bli "beteendevetare", förstår jag att det inte är så lätt. Det är ganska så förvirrande - att samma utbildning kan ha olika namn i olika städer och utbildningar med samma namn kan ha olika innehåll. :)
Det jag kan råda dig att göra är att noga läsa på högskolornas egna hemsidor och att ta kontakt med deras Studievägledare och Programansvariga. Dock är det ofta så att de vet om sin egen utbildning, men ej kan (eller vill) jämföra den med andra utbildningar inom samma "fält"/område.
Du kan söka upp till 20 alternativ i din ansökan till högskola/universitet och du kan bli antagen till 1,5 heltid (150% av studietakt), dvs ett program på heltid och samtidigt till en kurs som går på halvtid, t.ex. Du kan därför söka många av de Beteendevetenskapliga och Beteendevetenskaps- och liknande... :) program och även fristående kurser och komma in på fler än ett alternativ samtidigt, t.ex om det är tre alternativ på halvtid - så kan du bli antagen till alla dem tre samtidigt.
Vet inte om mitt svar blir till så mycket hjälp, men hoppas att det blir till någon hjälp i alla fall...
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'rektors ansvar' (4 st.)
Hej Eftersom praon är obligatorisk undrar jag ifall det är OK om en elev inte gör PRAO. Det kan finnas elever som inte fixar att ha praon. Hur kan man tänka då och vad är tillåtet enligt gällande skollag? Tack på förhand!
Anna: :
Hej SYV, kika gärna på reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18 och enligt svar vi tidigare fått från skolverket får eleverna PRAO-a på gymnasiets yrkesprogram, bl.a...... Läs hela svaret
Får en lärare ge ett arbete som är betygsgrundande men sedan inte ge någon lektionstid att göra arbetet?
Anna: :
Hej Ludwig,
jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga.
För det första, så är det inte studie- och yrkesvägledarens profession/kunskap att kunna... Läs hela svaret
Hej
Är mamma till en son som börjat 3:e året på gymnasiet. Han avslutade dock åk2 med underkänt i ett ämne. Han har verkligen lagt ner all tid på detta ämne och på lektionerna går det bra likaså när han pluggar hemma men på de skriftliga proven når han inte godkänt. Så har det sett ut under...
Anna: :
hej Christina,
det kan spela ganska stor roll exakt vad det är för kurs.
Om det är en kurs i vilken man kan ha F betyg och ändå få ut Examensbevis - så... Läs hela svaret
Hej. Nu var det så att det har varit riktigt körit här i slutet på terminen. Massor med prov, inlämningar och redovisningar. Iaf så var det så att vi skrev ett prov i Datorteknik förra veckan men när alla har skrivit klart provet och lämnat in så kommer ett meddelande på edwise några timmar...
Milla : :
Hejsan, nu har vi pratat med en sakkunnig och fick följande svar: varken sig Skollagen eller Gymnasieförordningen reglerar i detalj hur misstankar om fusk bör hanteras. Det som... Läs hela svaret