Nemi

    När jag har kollat så tycker jag rättsvetenskapligaprogrammet och kriminologiprogrammet verkar ganska lika. Vad är skillnaderna mellan programmen? Jag tycker det är svårt att se vad man kan jobba som efter båda programmen. Är det någon av programmen som är mer bred? Jag vill helst jobba med lagar och då borde jag välja rättsvetenskapligaprogrammet men jag vet inte vad jag kan jobba som.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nemi!

    Innehåll i högskoleprogrammen med samma namn på olik lärosäten behöver inte vara identiska. Dt kan också ingå valfria terminer och möjlighet att läsa en termin eller ett år utomlands eller på andra lärosäten i Sverige. På så sätt kan man göra sin utbilding unik eller profilerad på ngt särskilt sätt. Det går också att läsa kurser vid sidan av (eller efter) programmet för att bredda eller fördjupa sin utbildning.

    Rättsvetare kan vara anställda på myndigheter, som t.ex på Skatteverket och jobba där tillsammans (och med samma tjänster som) jurist kandidater, dvs personer som har jur.kand examen. Många rättsvetare jobbar inom den offentliga rätten på Migrationsverket, Lantmäteriet eller Försäkringskassan. Rättsvetare kan också jobba som jurister på antidiskrimineringsbyråer, vårdbolag eller försäkringsbolag. Det finns exempel på att rättsvetare arbetar inom FN och Amnesty.

    För övrigt, läs noga på utbildningens egen hemsida och du kan också kontakta studievägledare på det programmet som som du är intresserad av - de kan förhoppningsvis svara vad deras f d studerande arbetar idag.

    Hälsningar
    Mikael